Автор: Михаил Стоянов, инвеститор, създател на специализираната платформа Investo.bg
Играта на финансовите пазари може да се назове “Израждане на преимущество”. Колкото по-устойчиво е нашето предимство, толкова по-високи (но никога гарантирани) са нашите шансове за успех. Какво означава това?
На пазарите имаме три основни вида преимущество:
Информационно предимство
Аналитично предимство
Поведенческо предимство
Първото почти не съществува. То е валидно само за огромните институционални инвеститори и корпоративните инсайдъри. Като ритейл инвеститори шансовете ни за дългосрочен успех са да култивираме аналитично и поведенческо преимущество.
За ролята на нашето поведение в инвестирането съм писал в няколко статии. Днес пиша за информационното и аналитичното предимство, задаването на въпроси и ИИ.
Информационно предимство
В днешно време информацията се разпространява мигновено. Това означава, че всички четат едни и същи отчети по едно и също време. И не само това – мислят по един и същи начин, и стигат до едни и същи заключения.
Тогава къде е предимството?
Успехът ни се крие в умението да анализираме данните и да прилагаме изводите. Тоест, в анализа и управлението на риска.
Дори и да наемем разузнавателна компания, която да ни предоставя доклади, ние сме обречени, ако на тяхна база не можем да направим изводи и да предприемем съответните действия.
Като добавим и изкуствения интелект и способността му да събира и съпоставя данни, достъпът до информация далеч не е достатъчен. Въвеждаме запитване в ChatGPT или Perplexity и след няколко секунди разполагаме с резултатите за последното тримесечие на компания Х, брой VLCC танкери и т.н.
ИИ има многоаспектно влияние в света на инвестициите и по-точно:
Информационното предимство все повече ще намалява
Аналитичното и поведенческото предимство ще стават все по-важни
Шумът ще се увеличава за сметка на сигнала
Всеки има достъп до всичко. Ако искаме да не се провалим и да получим шанса за успех, то трябва да преминем на следващото ниво. А именно: как интерпретираме събраната информация и как прилагаме изводите на практика. Накратко – аналитично и поведенческо предимство.
Под аналитично преимущество разбирам не линейно мислене от типа: „PE на компания XYZ е ниско, следователно купувам“. Мислене от висок порядък означава разпознаване на модели, инверсия, синхрон ляво/дясно полукълбо.
Благодарение на ИИ способността да изпълняваме рутинни задачи, като четенето на безброй доклади, вече не е предимство. Всеки може да прегледа всички компании в даден отрасъл за няколко дни … стига да знае какво да попита.
Умението да откриваме правилните въпроси е мостът между информационното и аналитичното преимущество.
Въпросите
ИИ напомня колко важни са правилните въпроси. Прекалено се фокусираме върху отговорите, забравяйки, че те са резултат от процес. А входната суровина на този процес са въпросите.
Всички отговори са около нас. Търсете техните въпроси.
Елена Блаватска
Твърде често се поставяме в позицията на жертви на основната максима в програмирането. Garbage in, garbage out.
На скапан въпрос няма как да не получим скапан отговор.
Единственият начин да подобрим умението да задаваме въпроси е като се научим да мислим. Мисленето е като спорта. Колкото по-усилено се упражняваме, толкова по-добри ставаме.
Аналогично със спорта, освен от тренировки, ние се нуждаем и от пълноценна храна. За инвеститорите това означава информация, изключваща интензивно преработените и имитационни продукти.
Нека любопитството да ни води. Не се ограничаваме само с учебниците по финанси и икономика.
Най-популярните книги за инвестиции в по-голямата си част не стават. Повече от 90% от тях са удължени блог постове.
А и ако всички четат една и съща книга, къде е предимството? Въобще имаме ли предимство?
Изучаваме история, философия, системи и психология, за да развием мисловните си способности. Целта е да разберем основните концепции във всяка област и да се научим как да ги прилагаме в инвестирането.
Старите книги за инвестиране и забравените легенди на инвестициите са добро начало. Историите на Костолани, Барух и Ногара са колкото завладяващи, толкова и поучителни.
Изучаването на пренебрегвани творби и непопулярни личности е един от малкото истински начини за придобиване на аналитично предимство.
Аналитичното предимство от нов ъгъл
Три променливи описват играта на пазарите:
Реалност: Цената
Обстоятелства, стоящи зад реалността: Фундаментът
Възприятия за реалността: Наративът
Всеки от посочените аспекти се анализира с различни подходи. За анализ на реалността/цената техническият анализ върши най-добра работа. Обстоятелствата/фундаментът ни се разкриват с използването на анализ на бизнеса/макро/геополитика. А наративът може да се проследи чрез информационния поток и анализ на сентимента.
Разбира се, трите елемента не са изолирани един от друг. Обаче ние, като пазарни участници, ние се фокусираме върху елемента, който най-пасва на нашия психологически профил.
Ако сме силни в математиката, се съсредоточаваме върху фундаменталните показатели; ако сме силни във визуалното мислене, работим с технически анализ.
Проблемът е, че често се съсредоточаваме върху един аспект, като напълно пренебрегваме останалите. Приемаме, че овладяването, да речем, на техническия анализ е предпоставка за дългосрочен успех.
Ако сме техничари, наричаме фундаменталистите будали и обратното. Аз съм бил там. Смятах, че техническият анализ е превъзходен и всички други подходи са за простосмъртните. Още една скъпоструваща заблуда.
Но освен това бях достатъчно глупав, за да повторя тази грешка. Преместих се в лагера на инвеститорите в стойност, мислейки, че графиките са за врачките по СКАТ Плюс.
Не можем да пренебрегнем един пазарен аспект в ущърб на останалите. Трябва да използваме силните си страни и да държим под контрол другите два елемента. Да не изпускаме от поглед и дървото и гората.
Силата ми е в анализа на голямата картина. Трябва ли да пренебрегвам фундамента на компаниите и техническия анализ, защото считам геополитиката и макроикономиката за достатъчни? Не бих казал.
Нашият аналитичен процес е като предавателна кутия. С прости думи тя се състои от две предавки – водеща и водима. Първата представлява основното ни предимство, а втората е поддържащото предимство.
Издърпайте задвижващия вал и трансмисията спира. Ако изкараме задвижваното колело, ефектът ще е същият.
В моя случай водещата предавка е мисленето „от високо“, а водимите предавки са техническият и фундаменталният анализ. Това не означава, че тази комбинация е най-добрата. Тя просто работи за мен.
За човек, който се ръководи от цифри, водещ ще е фундаменталният анализ, а следващи са макро- и техническият.
Сред основните задачи на прохождащия пазарен участник е да открие своята суперсила и да я превърне във водещото колело на своя аналитичен процес. А след това да добави и допълнителните части.
По този начин ще постигнем нашето индивидуално аналитично предимство – аналитичният ни процес е в синхрон с пазара и ние сме в синхрон с аналитичния процес.
Заключителни мисли
Инвестирането е състезание по изграждане на аналитично и поведенческо преимущество.
Използването на ИИ за рутинни задачи, като събирането и организирането на данни, освобождава време, което да посветим за развитието на нашите умения в анализ и управление на риска.
ИИ ни кара да мислим по-добре. Да се превърнем в нелинейни мислители от висок порядък, вместо да останем на ниво линейност и първа производна.
Ние, хората, обичаме да се фокусираме върху резултатите, тоест отговорите. Тези, които овладеят умението да задават въпроси, ще имат предимство пред тези, търсещи готови и универсални отговори.
Какво означава това за нас като пазарни участници?
В края на краищата резултатът от играта е свързан с нашето умение да мислим различно от мнозинството. Постоянното задаване на въпроси е характерно за независимите мислители.
Това на практика означава „Изграждане на преимущество“.