Концернът Toyota обяви, че е продал над 11,2 милиона превозни средства в света през 2023 г. от своите марки Toyota, Lexus, Daihatsu и Hino, което е нов световен рекорд и потвърждава водещата позиция на японския производител в автомобилната промишленост по обем, предаде Франс прес.
#UPDATE Japan’s Toyota says it sold a record 11.2 million vehicles in 2023, cementing its position as the world’s top-selling automaker for the fourth successive year thanks to a recovery in demand in all regions and easing semiconductor shortages.https://t.co/u7xID4uIoP
— AFP News Agency (@AFP) January 30, 2024
Ръстът спрямо 2022 г. е около 7,2%. Въпреки че изостава в сегмента на изцяло електрическите автомобили, Toyota се е възползвала от скока на продажбите на хибридни превозни средства и от преодоляването на недостига на полупроводници, които преди това забавяха производството.
Toyota си възвърна световното лидерство по отношение на обема от 2020 г., изпреварвайки европейския лидер Volkswagen, която отново се нарежда на второ място с 9,24 милиона продадени превозни средства (+12% според публикуваните в началото на януари данни).
Южнокорейската компания Hyundai – Kia е запазила третата си позиция на подиума със 7,3 милиона продадени автомобила през 2023 година (+6,7%).
Дори ако се изключат филиалите Daihatsu (мини автомобили) и Hino (камиони и автобуси), Toyota и марката ѝ от високия клас Lexus са доставили повече превозни средства от големите германски и южнокорейски конкуренти – 10,3 милиона автомобила през 2023 година (+7,7%).
Hino и Daihatsu обаче бяха разтърсени от скандали с фалшифицирани тестове. Продажбите на Hino са се понижили миналата година заради този скандал (-9,8%), а Daihatsu е преустановил цялото си производство от края на декември.
Toyota обяви още, че спира износа на десет дизелови модела заради подобни нередности при одобрението на двигателите й в Япония. Те са произведени от друг филиал Toyota Industries.
Японският колос изостава в сегмента на изцяло електрическите автомобили, в който е продал едва 104 018 превозни средства през 2023 г.: цифра, която е нараснала четворно на годишна основа, но е далеч зад американската Tesla (1,81 милиона доставени електрически автомобила) и китайската BYD (1,57 милиона превозни средства).
За момента обаче Toyota компенсира в голяма степен тази слабост с динамиката на световните продажби на хибридни превозни средства (над 3,4 милиона автомобила през 2023 г., което е скок с 31,4% на годишна основа).
/БТА/