Брюксел, Апостол Апостолов*, специално за REALNO.BG
Контейнеровоз изсипа 5 контейнера, след като се заби в мост на Ротердам през септември, друг кораб се удари в железопътен мост на река Рейн, в Белгия пък имаше сблъсък близо до един от шлюзовете. Това са само три от примерите от последните месеци, които показват, че трябва да се предприемат спешни мерки за противодействие на инцидентите по морските пътища.
Статистиката на нидерландската браншова асоциация Algemeene Schippers Vereeniging е притеснителна и от сдружението, което нарича себе си „капитани говорят на капитани и за капитани“, бият силно камбаната за реформи.
За 10 години инцидентите по вътрешните морски пътища между Белгия и Нидерландия са се увеличили с 10%. Само през 2023 година са регистрирани 1221 сигнала при 994 през 2013 г. Броят на сериозните случаи е нараснал от 140 на 208, съобщава нидерландското радио BNR.
Апелите за реформи на различни организации за вътрешно корабоплаване и застрахователи са различни. Откъде да се започне? Опитни капитани на кораби посочват, че голямата грешка на колегите им е, че се доверяват прекалено много на технологиите.
„Не разчитайте изцяло на тях, не оставяйте управлението без човешки надзор, защото 5 минути може да са фатални. Бъдете нащрек“, препоръчва капитан Махиел Смитсман, който е и председател на Algemeene Schippers Vereeniging (ASV).
За да се намали броят на инцидентите, в Нидерландия е започнало пилотно изпитание на метод за прецизно изчисляване на височина с лазер. Данните достигат до приближаващите кораби и дават индикации на плавателните съдове дали могат безопасно да преминат.
За Смитсман обаче зачестилите случаи се резултат от прекалено предоверяване на системите и недобра оценка на ситуацията.
„Ако знаете, че мостът е по-висок от канала и имате малък марж заради товара, плавайте бавно до моста, спрете за момент, за да проверите физически дали товарът ви наистина може да мине под моста. Аз го правя всеки път. Технологиите са нещо чудесно, но не им вярвайте напълно. Оттам трябва да се започне с реформите“, смята той.
*Апостол Апостолов е икономически журналист, който живее в Брюксел от 2020 г. С интерес следи теми в енергетиката, „зелената“ енергия, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите, както и политиките в района на Бенелюкс – западноевропейския икономически съюз, включващ Белгия, Нидерландия и Люксембург.