Традиционно Черният петък е един от най-големите дни за пазаруване в годината и се използва от търговците на дребно, за да преценят колко добре ще се представят през празничния сезон. Това беше и денят, в който купувачите разчитаха на търговците на дребно да представят най-големите си празнични предложения.
Но има признаци, че жадните за сделки потребители ще играят риск печели – риск губи с търговците на дребно тази година. Те ще изчакат до по-късно през сезона търговците на дребно да им дадат още по-големи отстъпки, пише Forbes.
Anticipating Better Deals To Come, Shoppers Will Bypass Black Friday https://t.co/npM9uu258c
— Forbes (@Forbes) November 20, 2023
Откакто Amazon стартира първата си кампания „Коледа през юли“ през 2015 г., с конкурентни търговци на дребно, които изтеглят своите големи изгодни промоции, за да съвпаднат, Черният петък като най-добрият ден в годината за изгодно пазаруване губи сила.
След това, през 2022 г., Amazon въведе втори ден на големи сделки през октомври и конкурентите отговориха със същото. Те също придвижиха своите промоции за Черен петък. Вече Walmart, Amazon, TargetTGT, Best Buy, Nordstrom и други стартираха ранни разпродажби преди Черния петък тази година.
„Уикендът след Деня на благодарността, който някога беше началото на празничния сезон, сега е по-скоро средна точка или може би началото на края на сезона за пазаруване“, каза президентът и главен изпълнителен директор на американската Национална федерация за търговия на дребно Матю Шей на пресконференция, обявяваща резултатите от Черния петък от миналата година, на който пазаруваха 73 милиона потребители в САЩ. Това обаче е спад от 13% спрямо 84-те милиона купувачи през 2019 г. А тазгодишният Черен петък може да е същият – разочарование.
Неотдавнашно проучване на YouGov установи, че 52% от потребителите в САЩ планират да пропуснат изцяло Черния петък тази година, включително 24%, които са пазарували преди. Проучването на YouGov е проведено сред 1200 пълнолетни между 16-18 октомври и резултатите са публикувани ексклузивно за журналисти. Жените и тези на възраст от 35 до 55 години, критично важни демографски групи за търговците на дребно, не са толкова ентусиазирани през 2023 г. Още по-обезсърчаващо е, че от всеотдайните купувачи на Черния петък една трета планират да харчат по-малко (28%), а 12% повече отколкото преди. Над 40% очакват да похарчат приблизително същото. Около 17% не са решили и биха могли да бъдат насърчени да купят в зависимост от това какво се предлага. Но в това търговците на дребно са изправени пред скептична публика. Значителен дял от купувачите, запознати с разпродажбите в Черния петък, са скептични, че предлаганите отстъпки са истински (21%), а почти мнозинство (49%) вярват, че по-добри оферти има в други периоди от годината.
Като се има предвид не особено ентусиазираният интерес към пазаруването в Черния петък тази година, купувачите вероятно ще се въздържат, очаквайки по-атрактивни сделки по-късно през сезона.