Eurelectric публикува ръководството си Хеджиране на доставчика, прагматичен документ в стил „Често задавани въпроси“, структуриран около ключови въпроси за ролята и инструментите за минимизиране на рисковете на производителите, търговците на дребно и потребителите на електроенергия.
Организацията се фокусира върху рисковете, свързани с налагането на задължителни задължения за хеджиране, посочени в член 18а от Директива 2024/1711 за подобряването на структурата на пазара на електроенергия. Такива задължения биха могли да ограничат способността на доставчиците да хеджират ефективно, да намалят конкуренцията на дребно и в крайна сметка да навредят на потребителите. В документа се изброяват няколко по-малко нарушаващи конкуренцията подхода, които да гарантират устойчивостта на доставчиците, като същевременно защитават потребителите.
КЛЮЧОВИ ПОСЛАНИЯ
Хеджирането е ключова стратегия за производителите, доставчиците и потребителите на електроенергия за управление и стабилизиране на разходите или приходите чрез предварително фиксиране на цените, като по този начин се предпазва от нестабилност на пазара и дава възможност за по-предвидимо финансово планиране и инвестиции.
Ефективното хеджиране гарантира финансовата стабилност на доставчиците, като предотвратява ситуации, при които неадекватното хеджиране води до фалити, както се случи по време на кризата с цените на енергията, когато доставчиците от последна инстанция (ДПИ) бяха принудени да сключват договори с потребителите, които от своя страна често се оказваха с по-високи сметки за електроенергия.
Въпреки че налагането на задължения за хеджиране може да изглежда като разумен начин за укрепване на доставчиците и намаляване на разходите за потребителите, това не е правилното решение. Вместо това наличието на стабилна система за лицензиране или еквивалентен процес, който да гарантира, че доставчиците са финансово стабилни и адекватно хеджирани, е много по-ефективно от налагането на строги регулаторни мерки, като например задължително хеджиране.
Устойчивите и надеждни доставчици хеджират, за да си осигурят необходимата им електроенергия на стабилни цени.
Предоставянето на гъвкавост на доставчиците да избират собствени инструменти за хеджиране е от съществено значение за поддържане на конкуренцията, разнообразието на офертите и оптимизирането на доставките, което в крайна сметка е от полза за потребителите.
Вместо да се съсредоточават върху задължителното хеджиране, усилията следва да бъдат насочени към по-въздействащи мерки, като засилване на регулаторния надзор, осигуряване на достъп до необходимите финансови инструменти и насърчаване на иновациите. Тези подходи могат да укрепят пазара, без да ограничават гъвкавостта или конкурентоспособността на доставчиците.
ЦЯЛОТО РЪКОВОДСТВО МОЖЕ ДА НАМЕРИТЕТУК
Уебсайтът използва бисквитки, за да оптимизира услугата.
Функционални
Винаги активен
Техническото съхраняване или достъпът са строго необходими за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично поискана от абоната или потребителя, или единствено с цел да се осъществи предаване на съобщение по електронна съобщителна мрежа.
Опции
Техническото съхранение или достъпът са необходими за легитимната цел да се съхраняват предпочитания, които не са поискани от абоната или потребителя.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, които се използват изключително за статистически цели.Техническото съхранение или достъп, които се използват изключително за анонимни статистически цели. Без съдебна призовка, доброволно изпълнение от страна на Вашия доставчик на интернет услуги или допълнителни записи от трета страна, информацията, съхранявана или извличана само за тази цел, обикновено не може да се използва за идентифицирането Ви.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъпът са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя на даден уебсайт или на няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.