Брюксел, Апостол Апостолов*, специално за REALNO.BG
Над 80% от студентите в Белгия са използвали ChatGPT през миналата академична година, показва проучване на фламандското издателство и книжарница Acco. В допитването са участвали над 1000 студента и 142 преподаватели. Това на практика показва, че четири от петима младежи са разчитали на изкуствен интелект (Al). Половината от тях са уточнили, че са го използвали предимно да пренапише собствените им текстове или пък да направи резюме на техните курсови работи.
На въпрос кое е най-голямото предизвикателство пред тях при използването на изкуствения интелект, една трета от респондентите заявяват, че се надяват да не се увлекат в неговото използване и да загърбят собствените си интелектуални възможности.
Анкетираните се опасяват, че стават зависими от изкуствения интелект, който може да предостави невярна информация.
Един на всеки трима преподаватели също се притеснява, че студентите ще мислят по-малко и ще разчитат на ChatGPT и настояват за искат ясни насоки за използването на ChatGPT във висшето образование.
„Инструментите с изкуствен интелект са огромна добавена стойност, стига да не подкопават постигането на определени компетенции и процеса на обучение. Насоките помагат да се изясни кои компетенции се очакват от студентите. Ето защо е важно да знаят кога не им е позволено да използват инструменти за изкуствен интелект, като например по време на изпит”, казва пред местният вестник “Нюз блад“ Мартин Валке, професор по образователни науки в университета в Гент.