10 книги за всеки предприемач

Статия от инвеститора Стойне Василев*


Да си предприемач не е лесно, но не бих го заменил с нищо друго на света. Преди да стартирам моя бизнес прочетох стотици книги – някои от тях ми служеха за вдъхновение, а от други научих много важни неща. Сега съм подбрал за вас най-ценните от тях, които ми помогнаха да превърна страстта си в бизнес.

Ето моя топ 10 на книгите за стартиране и изграждане на собствен бизнес:

№ 10 „Изгради страхотен бизнес сега!“ от Марк Томпсън и Брайън Трейси

Подзаглавието на тази книга е „7 начина да увеличиш в максимална степен печалбите си на който и да е пазар“ и е една мини-енциклопедия за основните неща, които трябва да направим, когато стартираме нашия бизнес.

Брайън Трейси е майстор на добрите заглавия и кратките, но подредени книги, в които човек открива прости наглед неща с невероятна мощ да променят в положителна посока това, което правиш. Тази книга не прави изключение. Систематично, стъпка по стъпка, авторите ни подготвят за всичко онова, за което трябва да помислим предварително, ако искаме да станем успешни предприемачи.

Аз бях на последното събитие на Брайън Трейси в София, на което той представи основните принципи, които са го направили най-продаваният автор за мениджмънт и продажби, а неговите клиенти – едни от най-богатите в света.

Ще ви споделя един от тези принципи, които научих на събитието. Брайън Трейси каза, че повечето хора или изобщо не пробват нови неща, или ги пробват само веднъж. Той прилага на практика новите идеи цели 10 пъти. Това му помага да отсее с голяма точност тези, които работят от тези, които не работят за него. Пробвайте го и вие. Нищо не губите.

№ 9 „Колко е хубаво да не работиш“ от Ърни Зелински

Взех си тази книга само заради заглавието и подзаглавието (“Книгa зa пенcионери, безрaботни и рaботоxолици“), без изобщо да познавам автора. Очакването ми беше, че той предлага „101 начина“ да си губиш времето. Нищо подобно. Книгата е един извор и вдъхновение да намериш истинската си същност и това, което ти носи най-голямо удоволствие.

Ърни Зелински по никакъв начин не отрича, че човек трябва да работи, за да постигне своите цели, а по-скоро да го прави по ефективен начин. С чувство за хумор, авторът ни казва, че не всички хубави неща в живота са с басейн или вдигат от 0 до 100 за 6 секунди. Струва си да се вникне в тази книга и нейните послания.

№ 8 „Племена“ от Сет Годин

Под № 8 в моята класация е тази книга на маркетинг гуруто Сет Годин. Тя е за основното качество, което трябва да притежава всеки един предприемач – лидерството. Да може да създадеш собствено племе от хора, които вярват в теб и твоята идея, е невероятно умение.

В България ни трябват силни лидери, а не мишки-парашутисти. Ако ти искаш да поведеш твоето „племе“, независимо колко голямо е то, тази книга е за теб. На нейните 164 страници ще откриеш множество кратки и увлекателни разкази от опита на автора, както и много бизнес прозрения, вдъхновени от големи компании.

№ 7 „Едноминутният предприемач“ от Кен Бланчард, Дон Хътсън, Итън Улис

В книгите от поредицата „Едноминутният мениджър“ има кратки истории, които ни дават ценни съвети и прозрения за света на бизнеса. И „Едноминутният предприемач“ не прави изключение. Тази книга ще е много ценна за всички, които искат да стартират бизнес или скоро са го направили.

Книгата проследява живота на Джъд Маккарли и неговата мечта да има собствен бизнес. Три са основните неща, които авторите се опитват да ни разкрият в не повече от 150 страници.

Първият ключ към успеха са нашите финанси. „Много предприемачи фалират, защото не умеят да управляват парите си. Разходите често надвишават продажбите им, защото не събират вземанията си и не разбират, че най-важното в един бизнес са парите, парите и пак парите.”

Вторият ключ към успеха включва хората, с които работим. „Делегирането на отговорността за вашия бизнес ви освобождава от необходимостта да вършите всичко сами.”

Третият ключ към успеха на предприемача е самата грижа за клиентите. „Дори и да сте най-кадърният техник на света, никога няма да успеете, ако не полагате грижи за своите клиенти.” Идеята е винаги да доставяте един процент повече от това, което клиентите очакват да получат.

№ 6 „Маверик. Историята на успеха на най-необикновеното работно място в света“ от Рикардо Семлер

Под № 6 в моята класация е тази книга на Рикардо Семлер. Прочетох я в момент, когато трябваше да реорганизирам един доста закостенял отдел и служители, които „наследих“, а не съм избирал аз. Бях впечатлен още в самото начало, че това не е художествена измислица, а авторът е собственик на голяма бразилска корпорация на име Семко.

Той ни разказва по един увлекателен начин как е превърнал застаряващия бизнес на баща си в една от най-успешните компании в страната. Семлер успява да преобърне Семко с главата надолу и с хастара навън, като елиминира девет мениджърски нива в корпоративната йерархия и позволява на своите служители да упражняват безпрецедентна демокрация на работното място. Всички важни въпроси се решават на едно своеобразно общо събрание на всички служители и работници, а разработването на нови продукти е поверено на специално създадени комисии от творчески личности.

Всичко това Рикардо Семлер прави в едни несигурни икономически времена в нестабилна икономика, като бразилската, което е достойно за възхищение. Препоръчвам тази книга на всички предприемачи и мениджъри, които не се страхуват да премахнат всички стари бариери в бизнеса и да го издигнат на едно ново стъпало.

№ 5 „Like a virgin: Бизнес тайни, които не се преподават в училище“ от Ричард Брансън

Ричард Брансън е един от примерите, които се дават за успешни предприемачи, правещи нещата по техния си начин и пренебрегвайки всички стари правила. Последната му книга не е толкова автобиографична като предишните, а по-скоро е справочник или енциклопедия за бизнес съвети, с помощта на които ще преборите доста по-големи фирми от вашата (както прави самият Брансън в доста сфери).

Не си представяйте, че тези съвети са общи, теоретични и могат да се прилагат само за големи фирми (или навсякъде другаде, но не и в България). В книгата Ричард Брансън ни разкрива бизнес тайни и принципи от дългогодишния му опит като собственик на империята “Върджин”.

Освен, че ви препоръчвам самата книга да я прочетете, ви препоръчвам и да прилагате тези съвети на практика. Гарантирам ви, че бизнесът ви и продажбите ще тръгнат нагоре.

№ 4 „Стълбата на успеха: Как да превърнем семейната фирма в просперираща компания“ от Ерик Фламхолц, Ивон Рандъл

Консултирал съм лично или в екип с други експерти множество фирми, които не успяват да превърнат малката (и често пъти семейна или „приятелска“) фирма в голяма компания. В повечето случаи проблемите не са в продуктите, в продажбите или във финансирането, а в самата организация.

Принципите, които са помогнали на тази стартираща фирма да оцелее в първите години като бързо взимане на решение, устни договорки със служителите, наемане на роднини и приятели, започват да пречат тя да премине на следващото ниво.

Именно, това е целта на тази книга, която се е превърнала в библията на много разрастващи се бизнеси. Авторите дават насоки и препоръки как да се положат основите на голямата корпорация и оперативното управление да премине безболезнено в ръцете на професионалисти.

За съжаление, много мениджъри и предприемачи не са чели тази книга и това, може би, е причината да има толкова много компании, които не са успели да управляват растежа и да се сгромолясат под собствената си тежест. Ако искате вашата фирма винаги да си остане малка, не четете тази книга, но ако мечтата ви е тя да се превърне в национален или световен играч, „Стълбата на успеха“ е за вас.

№ 3 „Преди да напуснете работа. Десет урока от реалния живот, които трябва да знае всеки предприемач, за да изгради бизнес за милиони“ от Робърт Кийосаки и Шарън Лехтър

Стигнахме и до Топ 3 на книгите, които всеки предприемач трябва да прочете. На почетното 3-то място е тази книга на Робърт Кийосаки и неговата съдружничка в бизнеса – Шарън Лехтър. Това е една от малкото книги, които съм препрочел, когато стартирах бизнеса си и една година след това.

Със сигурност познавате творчеството на Кийосаки и останалите му книги, но тази е насочена изцяло към създаването на устойчива бизнес система. Наред с историята на автора, неговия приятел Майк и Богатия татко, доста систематично авторът ни въвежда в света на бизнеса и ни кара да си зададем всички онези въпроси, които ще ни помогнат да създадем устойчив бизнес, а не поредната фирма, фалирала след няколко години.

Доста внимание и съдържание се обръща на разликата между служител и предприемач. Това за мен е важно, защото нещата, които са ни вършили работа, когато сме работили за някой друг, ни пречат като собственици на бизнес.

Независимо дали искате да изградите бизнес за милиони или допълнителен източник на доходи, тези 10 урока от реалния живот (споделени от предприемачи за предприемачи) ще са ви много полезни.

№ 2 „Уволни шефа си!“ от Джонатан Джей

Джонатан Джей е създал цяла революция, към която се присъединяват десетки хиляди хора по света, които са уволнили шефовете си и сега работят за себе си. Самият автор изминава този път, преди да напише книгата, която се превръща в бестселър.

Тъй като, Джонатан Джей е основател на Коучинг академията във Великобритания и е обучил хиляди хора, книгата има доста заемки от коучинга. Стъпка по стъпка, авторът ще ви посвети в изпитаните „правила“ за създаване и развиване на собствен бизнес.

Спокойно мога да нарека тази книга Наръчник за стартиране на бизнес, защото в нея има стотици практически съвети, задачи, тестове и планове за действие. Препоръчвам ви да прочетете „Уволни шефа си!“, дори ако още не сте дали да ставате предприемач.

№ 1 „Стив Джобс – официална биография“ от Уолтър Айзъксън

След като гледах речта на Стив Джобс по случай дипломирането на випуск 2005 в Станфорд, той за мен се превърна в един от менторите как се създава, не просто добър продукт, а произведение на изкуството. Неговата страст към бизнеса ме мотивира и аз да стана предприемач.

Каквото и да кажа за човек като Стив Джобс, ще е малко. Знам, че и той си е имал доста странности и „отклонения“ (в книгата са описани подробно), но това не омаловажава това, което е направил за света.

Много интересно е да се проследи неговата история и израстване – как от поредното хипи се превръща в един от най-добрите предприемачи в историята. Много малко хора имат такъв голям принос за развитието на една фирма от мащабите на Apple. Тук говоря за „втория“ период на Джобс, когато се завръща в компанията, която е на ръба на фалита и буквално я преобразява.

Apple със Стив Джобс създават Mac OS X, iMac, iPod, iTunes, iPad, iPhone и още устройства, за които хората се редят на дълги опашки пред магазините на компанията, когато ги пускат в продажба. За умението на Джобс да презентира нови продукти няма да говоря. Свалете си ги от YouTube и ги гледайте.

Книгата обхваща всички тези моменти с разговорите, мислите и чувствата на самия Стив Джобс, както и на хората в неговия живот. Още когато излезе си я купих и я прочетох „на един дъх“. Тази книга ми служи като вдъхновение винаги, като имам трудни моменти, защото има човек, който е бил изхвърлен от собствената си компания, болен от тежка болест и не се е отказал да следва мечтата си до последния си дъх…

*Стойне Василев е независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на SmartMoney.bg. Автор е на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *