Автор: Камелия Цветанова, БТА
Ако се запази тенденцията за намаляване на инфлацията, стабилизиране на доставките на автомобили и машини, намаляване на EURIBOR и основния лихвен процент (ОЛП) от страна на Българската народна банка (БНБ), е възможно различните лизингови компании да вземат решение да започнат и плавно намаляване на лихвените нива. Прогнозата е
на съпредседателя на Българската асоциация за лизинг (БАЛ) Владислав Дамаскинов, след като и през август инфлацията се забави, а БНБ намали ОЛП два поредни месеца.
Около 70 на сто от всички продажби на лизинг включват леки и лекотоварни автомобили, а останалите 30 процента са предимно оборудване, тежкотоварни машини и много малка част недвижими имоти. Това е тенденция не само на българския, но въобще и на европейския пазар, посочи той.
Понижаването на лихвите и лизинга
Въпреки че два поредни месеца БНБ намали основния лихвен процент, за момента това не се отразява сериозно на цената на лизинга като услуга.
„Можем да кажем, че въпреки силното увеличение на EURIBOR в последните две години и съответно на основния лихвен процент на БНБ (от нула процента през август 2022 г. до 3,80 на сто в най-високото му ниво от последните месеци), лихвените нива на лизинговите услуги се запазиха сравнително стабилни. В никакъв случай не се наблюдаваше увеличение в такива порядки 3-4 на сто. Където и когато е имало увеличение, то е било като решение на всяка една отделна лизингова компания и нашето наблюдение показва, че то е било в рамките на 1-2 процента. Тоест, флуктуациите в лихвените нива на българския пазар са много по-малки, отколкото тези в EURIBOR и основния лихвен процент на БНБ. Ето защо при намаляването на същите тези показатели (EURIBOR и ОЛП на БНБ) не можем да очакваме и рязко намаляване на лихвите, тъй като те не са се вдигнали с такива проценти и не са се променили в такава степен“, посочи Дамаскинов.
Цената на услугата
Като цяло цената на лизинговите услуги зависи от три основни фактора – цената на обекта, който ще се финансира (в най-често срещания случай това е автомобил), цената за обслужването по лизинговия договор и не на последно място и цената на финансирането. Ако първите два фактора са директно свързани с инфлационните процеси, то цената на финансирането е индиректно свързана с инфлацията през нивата на основния лихвен процент и респективно лихвите по кредитирането.
„Към момента вече наблюдаваме овладяване на инфлационните процеси, което определено създава очаквания и за едни стабилни нива на цената на лизинговите услуги, включително в частност по отношение на лихвите. По-скоро може да се прогнозира, че ако се запази трендът за намаляване на инфлацията, стабилизиране доставките на автомобили и машини, намаляване на EURIBOR и ОЛП на БНБ, то е възможно различните лизингови компании да вземат решение да започнат и плавно намаляване на лихвените нива. Въпреки това следва да се отбележи, че това винаги е решение на всяка едно отделно лизингово дружество и ние като асоциация не можем да предвидим или да влияем по какъвто и да е начин на този процес“, каза Дамаскинов.
Електрическите автомобили
Българският пазар на електрически автомобили е изключително малък, като те се движат в рамките на около 5 на сто от общо регистрираните нови автомобили в страната. Ако има ръст от порядъка на 30-40 процента спрямо определени месеци от дадена година, това се дължи на една или няколко големи флийт сделки, които със сигурност са нещо положително, но не могат да бъдат определящи за цялата година. Според Дамаскинов основните пречки пред развитието на продажбите на електрически автомобили са липсата на зарядни станции и високата цена на самите автомобили.
За колко време се разсрочва плащането?
По думите на Дамаскинов обикновено периодът на разсрочване е между 3 и 5 години, но има и компании, които предлагат лизинг за по-кратък и по-дълъг период до 7 години.
Смяната на лева с евро
Според него въвеждането на единната европейска валута у нас няма да има сериозно влияние върху цените, вида или качеството на услугите, предоставяни от лизинговите компании в България.
„Само по себе си въвеждането на еврото няма да окаже влияние. Важно е дали и как ще се развият инфлационните процеси след това. Вярваме, че държавата и участниците в пазара на различни стоки и услуги ще положат усилия въвеждането на еврото да няма сериозни инфлационни последици, и в този смисъл се надяваме да не се отрази и негативно на лизинговия пазар в България“, каза той.