Коледните празници вече чукат на вратата, а те по традиция са съпътствани с раздаване на подаръци на малки и големи. Мнозина обаче продължават да се чудят как от една страна да уважат подобаващо близки и любими, а от друга – да не издънят бюджета си.
На Острова изглежда са намерили поне отчасти отговор на този въпрос. Притиснати от все още високата инфлация и ръста на ипотечните кредити, британците се оглеждат за по-евтини подаръци и, според анализатори и потребителски организации, все по-често заместват играчки, електроника и бижута с … шоколад, пише „Ройтерс“.
Въпреки ръста на цената си през последните години шоколадът си остава приемлив като цена подарък, посочват мениджъри в сектора. Кутиите с шоколадови бонбони се котират особено добре, като в предколедния период (август-ноември) е регистриран ръст на продажбите от 8,7% спрямо същия период на миналата година, според Фран Маккарго, мениджър в Nestle UK & Ireland. Компанията в момента отчита все повече покупки на шоколадови изделия като коледни подаръци.
По думите ѝ клиентите обикновено харчат до 10 лири (12 евро) за подобни артикули. Особено популярни за металните кутии Quality Street по 5 лири, и селекциите Cadbury на Mondelez, които се продават срещу 1,50 лири.
В същото време средната цена на играчките в Европа е 13 лири (15 евро), по данни на компанията за обработка на данни Circana, доскоро известна катоNPD. Търговци на играчки признават пред „Ройтерс“, че търсенето през настоящата година е по-ниско, отколкото през предходните.
На този фон търговски вериги като Sainsbury’s и Tesco предлагат сериозни отстъпки за серии катко Celebrations на потребителите, притежаващи клиентски карти. На традиционно висок интерес се радват и винаги добре продаваните по Коледа KitKat Santa, които струват по лира, както и Milkybar Festive Friends, продавани по 1,25 лири.
По-евтините шоколадови изделия са особено популярни сред хората, родени след 2000 г., казва Сюзан Наш, мениджър в Mondelez. Девет от 10 британци от поколението Z (родени между 1997 г. и 2010-2012 г.) и 83% от „милениалите“ (1981 г – 1996 г.) ще купят по-евтини продукти през настоящия празничен сезон, според проучване на консултантската компания „Маккинзи“. Като цяло 74% от британците търсят да купят по-евтини подаръци.
Производителите залагат и на луксозни, доста по-скъпи серии, за да могат да намалят удара, понесен от скока на цените на какаото, достигнали през настоящата година 46-годишен връх.
„Сега е точният момент за реализация на скъпата продукция, тъй като коледният период е най-силният за шоколадовите компании“, казва анализаторът във Vontobel Жан-Филип Берши.
Продажбите на шоколад във веригата за луксозни стоки Fortnum & Mason растат с 32% на годишна база, като най-сериозно е увеличението на продукти, които могат да бъдат споделени.
„След края на пандемията все повече семейства и приятели се събират, за да си поделят добре подбрани кутии шоколадови изделия“, посочва експертът във Fortnum & Mason Алис Кроун.
Скъпият шоколад изглежда става все по-модерен във Великобритания, като пазарът на шоколадови подаръци се оценява на 1,8 милиарда лири, което е ръст от 7% спрямо миналата година под натиска на високите цени, сочат данните на „Сиркана“. В същото време пазарът на играчки, възлизащ на 2 милиарда лири, спада с 4%.
На този фон Nestle отчита запазване на оперативната печалба на шоколадовия си бизнес на ниво от 17-17,5% през настоящата година спрямо 17,1% през 2022 г.
Годишните приходи на компанията от продажбите на шоколадови изделия възлиза на 8,1 милиарда швейцарски франка (8,5 милиарда евро) при общи продажби за 94,4 милиарда франка.
По данни на Euromonitor International глобалният пазар на шоколад възлиза на 123,5 милиарда долара.
(БТА)