Рекламата и промоциите в пазаруването имат силно влияние върху окончателното решение за покупка, показват резултати от потребителско проучване на пазара на електронна търговия в България през 2024 г. на социологическа агенция Market LINKS. 52% от анкетираните са платили на промоция последния продукт или услуга. При традиционното пазаруване червените етикети в хранителните супермаркети са основна движеща сила за привличане на потребителското внимание. Тези маркетингови трикове обаче често крият капани, за които хората трябва да внимават.
Ето за какво трябва да внимавате, според наръчника на Комисията за защита на потребителите:
„Когато пазарувате при промоции, е важно да имате предвид някои обстоятелства. Обикновено се информирате за провежданите промоции от рекламните брошури, които получавате в пощенските си кутии или на входа на своето жилище. Обърнете внимание на периода на промоцията и за кои стоки важи тя. Имайте предвид, че понякога промоционалните продукти могат да бъдат закупени само в някои от обектите на веригата, но това трябва да бъде посочено в брошурата.
Не се подвеждайте само по посочения висок процент намаление, защото понякога има фалшиви промоции. А има и случаи, в които даден търговец по принцип продава по-скъпо и дори след отстъпката цената на предлаганите от него стоки е по-висока от тази, на която можете да ги закупите от друг търговец дори без анонсирана отстъпка. Затова е полезно да проверите при няколко търговци на какви цени се предлагат интересуващите Ви стоки. Когато вече сте в магазина, е важно да проверите дали посочената на етикета цена на избраната стока е същата като обявената в брошурата. В случай че има разминаване, разговаряйте с консултант, за да изясните ситуацията.
Ако се окаже, че стоката не може да Ви бъде продадена на рекламираната в брошурата цена, се откажете от покупката и подайте сигнал в Комисията за защита на потребителите. В случай че по една или друга причина не можете да закупите желаните стоки на промоция при посочените в брошурата условия, не позволявайте на консултантите в магазина да ви убедят да закупите нещо алтернативно, освен ако не сте сигурни, че действително се нуждаете от него. Проверявайте цените, които се маркират на касата“.