Сардоничният Чандлър Бинг от „Приятели“ беше изигран толкова красиво от актьора Матю Пери, който почина през уикенда на 54-годишна възраст. Американският ситком, който включваше 10 сезона между 1994 и 2004 г., разбира се, беше за приятелство, но беше проницателен и за работата, пише Financial Times.
The one where Chandler Bing’s impenetrable job defined a generation https://t.co/u08i0Q6ajP
— Financial Times (@FT) October 31, 2023
Чандлър представляваше офис работникът, чийто живот е непроницаем за външни хора. Между девет и пет той говореше корпоративно, но никой не знаеше какво върши: „нещо, свързано с числата…“
В сравнение с неговите приятели с лесни за разбиране професии (Рос – палеонтолог, Моника – готвач), професията на Чандлър изглеждаше лишена от цел. Дори сервитьорката Рейчъл вървеше нагоре – Central Perk беше трамплин към нейната истинска любов – модата.
Чандлър беше самоосъзнат и забавен, въплъщавайки цинизма на Поколението X. Но не искаше да се задълбочава. „Не съм добър в съветите“, казваше той. Както Джъстин Спицър, сценарист и продуцент на американската версия на The Office и създател на Superstore и American Auto – комедии за работното място, посочи: „Чандлър беше просто човек, който работеше в замяна на чек, но не се нуждаеше или искаше работата му да го определя.“
Стоицизмът на Чандлър в по-широк смисъл отразяваше мълчаливото приемане на участта на поколението X: забравените хлапета, притиснати между бейби бумърите и милениалите. Дженифър Дън, автор на Friends: A Cultural History, казва: „Той показа, че може не всички да намерим удовлетворение в първата или дори в най-дълготрайната работа, която някога ще имаме“.
В сравнение с днешните работодатели, които са все по-загрижени да направят по-младите си колеги щастливи, малцина се интересуват от баланса между работата и личния живот на поколението X.
Чандлър не се оплакваше, той просто се занимаваше с това, докато не можеше повече. Дори тогава причината за промяна на кариерата не беше екзистенциален рев за страст, а защото искаше да бъде с Моника. В новата му работа – рекламата, нямаше повече социален смисъл от старата.