Брюксел, Апостол Апостолов*, специално за REALNO.BG
„В контролирана от хутите територия в северната част на Йемен бунтовниците са установили строг ислямистки ред. Те съчетават религиозната войнственост със строг антизападен и антиизраелски курс. Хутите са смятани за близки съюзници на правителството в Техеран. Самите те се възприемат като част от т. нар. „ос на съпротивата“ срещу Израел и САЩ, включваща ливанската Хизбула, различни иракски милиции и сирийския режим“, обяснява политологът Хамидреза Азизи от базираната в Берлин фондация „Наука и политика“, цитиран от „Дойче веле“.
Кризата в Чревено море
За войната в ивицата Газа хутите обвиняват единствено Израел – въпреки кървавото нападение, извършено от Хамас на 7 октомври.
Хутите разглеждат нападенията срещу корабите в Червено море, както и ракетите, които са изстреляли към Израел до момента, като „отмъщение“ за израелските нападения срещу ивицата Газа.
САЩ и други държави, включително Германия, призовават бунтовниците да сложат край на нападенията си в Червено море. Те обаче не се впечатляват особено от това и възнамеряват да продължат да „подкрепят палестинската кауза“, обясни техен говорител. В опит да осигури по-безопасно преминаване на корабите, Вашингтон предприе операцията „Пазител на благоденствието“.
Морският транспорт
Редица компании за морски товарен транспорт, сред които гигантите Maersk, MSC и Hapag-Lloyd, пренасочиха корабите си. Те вече не използват Аденския залив в Арабско море и Червено море, а по-дългия маршрут покрай нос Добра надежда, разположен в южната част на Африка. Това удължава плаването им с до 20 дни, посочва германският Институт за световна икономика. Според тяхно проучване през декември 2023 г. вносът за страните от Европейския съюз е намалял с 3,1%, а износът от ЕС е намалял с 2%.
Въглеродни емисии
Обикновено един голям контейнеровоз транспортира по 200 000 тона стоки от Китай до Нидерландия, като отделя около 35 000 тона CO2 годишно. Пътуването отнема приблизително месец. За една година това прави 5 курса в двете посоки. Поради атаките на хутите, обаче, все повече кораби избират обиколен маршрут през Южна Африка, който отнема повече време, но е по-безопасен. Според статистиката на преминалите през Суецкия канал плавателни съдове, през януари е регистриран спад от 36% спрямо същия период на миналата година. Изследване на консултантска компания за морски транспорт Sea Intelligence показва, че това отклонение на маршрута води до ръст от 30% на отделяните емисии въглероден диоксид.
От Нидерландската търговска асоциация на компаниите-износители допълват, че заради по-дългия маршрут корабите са принудени да се движат по-бързо, двигателите са по-малко ефективни и отделят по-голямо количество CO2.
В глобален мащаб превозът на товари през Червено море се е понижил до около 200 000 контейнера дневно от средно по 500 000 през ноември миналата година. Само за периода ноември декември 2023 обемът на световната търговия се е свил с 1,3%.
САЩ отчита спад от 1,5% на износа и 1% на вноса, въпреки че търговският маршрут през Червено море не е толкова значим за страната, посочват авторите на изследването.
Отворени врати за Китай и Русия
От групировката са заявили, че за китайските и руските кораби опасност няма, дори са предложили осигуряване на безопасно преминаване. За останалите кораби „по какъвто и да е начин, свързани с Израел – нападенията ще продължат“, категоричен е един от лидерите Мохамед ал Бухайти.
От Китайското министерство на търговията призоваха за „възстановяване и гарантиране на сигурността на морските пътища в Червено море“, допълва Франс прес.
„Очакваме замесените страни да действат в общия интерес на регионалната сигурност и стабилност, както и в общия интерес на международната общност“, каза говорителят на министерството на търговията Хъ Ядун, цитиран от държавната агенция Синхуа.
Икономически загуби
Цената за изпращане на стандартен 40-футов контейнер от Китай до Северна Европа се е повишила от 1500 на 4000 долара, според Института за световна икономика в Кил, Германия. Но това все още е далеч от рекордните 14 000 долара, достигнати по време на пандемията, допълва АP.
„Съвсем скоро системата ще се приспособи към новата реалност, че трябва да се обикаля и производителите трябва да се подготвят и планират за по-дълго време за изчакване“, казва Саймън Хийни, старши мениджър в консултантската компания за морски изследвания Drewry. Той смята, че кризата ще продължи месеци, но корабоплаването има по-голям капацитет, отколкото по време на пандемията. Освен това компаниите са си научили уроците и имат повече инвентар под ръка. Освен това, разходите за доставка са малка част от стойността на стоката.
„Конфликтът оказва известен натиск върху световните цени на петрола, но е малко вероятно да се стигне до сериозен шок в енергийните доставки“, написа в Туитър Симоне Таляпиетра, енергиен анализатор в мозъчния тръст Bruegel в Брюксел. По думите му това може да се промени, ако конфликтите между Хамас и Израел и хутите ескалират и доведат до проблеми в Ормузкия проток в южния край на Персийския залив.
Говорителят на Белия дом Андрю Бейтс заяви пред AP: „Следим ситуацията с цените на петрола. Нека бъда много ясен, хутите са тези, които застрашават свободата на корабоплаването в един от най-важните водни пътища в света“.
*Апостол Апостолов е икономически журналист, който живее в Брюксел от 2020 г. С интерес следи теми в енергетиката, „зелената“ енергия, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите, както и политиките в района на Бенелюкс – западноевропейския икономически съюз, включващ Белгия, Нидерландия и Люксембург.