Половината от хотелиерите в България са повишили цените на нощувките с до 10%, а при една трета от тях увеличението през изминалата година е между 10 и 20%. Само 10% са запазили стойностите за услугата без промяна. Това показват резултати от национално допитване до мениджъри и собственици на хотели на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE).
Приходите от нощувки до голяма степен следват повишението на цените и за 70% от хотелите се наблюдава ръст в диапазона до 20%.
2024 година
58,6% от собствениците на хотели посочват, че и тази година ще повишат цените на нощувките с 10%, а 16,7% отговорят, че инфлацията за туристите при тях ще бъде от 10 до 20%. Само 20,7% от ръководителите ще оставят цените без промяна.
Условия за бизнес
Според близо половината от респондентите (44%), условията за бизнес този януари в сектора са без промяна спрямо началото на миналата година. Една трета от хотелиерите смятат, че условията са се подобрили, а 20% са на мнение, че е са се влошили.
На въпрос, свързан със заетостта на хотелите, над 60% от анкетираните посочват, че през миналата година са реализирали ръст.
Проблемите
Водещо предизвикателство пред хотелския бизнес и през тази година продължава да бъде недостигът на персонал (38%). Следват невъзможността за дългосрочно планиране на бизнеса (25%), ръстът на цените на стоки и услуги (17%), спадът на туристите от традиционни пазари (13%) и други.
В коментари към този въпрос хотелиери насочват вниманието към инвестиционното кредитиране, понеже за строителството на повечето хотели се използват кредити. Лихвата по тези кредити обикновено се индексира през Euribor, което води до това, че цената на ресурса в момента е двойно по-висока от тази, при която той е бил договарян – един съществен фактор, който спъва хотелския бизнес в страната.
Попитани как според тях може да бъде решен проблемът с недостига на персонал, хотелиерите са разделени на три почти напълно еднакви групи – първата смята, че заплатите трябва да продължат да бъдат повишавани, така че да станат конкурентни на други сектори. Втората група е на мнение, че трябва по-сериозно да се работи със студенти и ученици от горните класове, а третата вижда решение във вноса на персонал от чужбина.
Какви чуждестранни туристи посещават България
Любопитна тенденция през тази година е ръстът от над 6% на хотелиерите, които декларират, че разчитат основно на български туристи – от 35% през миналата година, на над 41% през настоящата.
По отношение на чуждите пазари, няма особено разместване, като в челото на класацията отново са румънските туристи (62%), следвани от англичани (30%) и германци (28%), след тях са поляци (23%), македонци и израелци – с по 15%, чехи (13%).
Добър индикатор за бизнес нагласите в бранша е готовността за инвестиции за подобряване на базата, както и в нови проекти. В тази връзка, половината от участващите в допитването хотелиери през тази година предвиждат инвестиция в ремонт и модернизация, докато 22% ще инвестират в нов хотел или разширяване на съществуващ – с 5% повече в сравнение с миналата година.
За допитването
В националното допитване на BAHE участват хотелиери, които управляват леглова база от над 17 хил. стаи, разпределена в места за настаняване всяко от които с над 15 стаи (за да се изключат къщите за гости и Airbnb-апартаментите) и категория две, три, четири или пет звезди.
Тази леглова база е разпределена основно в морски (36%), следвани от градски (22%), спа (17%) и планински (14%) хотели. Малко над 80% от местата за настаняване, чиито собственици и мениджъри са попълнили анкетата, са с капацитет до 200 стаи и категория три или четири звезди. 17% от хотелите са с пет звезди, а близо една пета са с капацитет от над 200 стаи.