Българските ученици са на последно място в ЕС по математика, а по четене – на предпоследно, става ясно от резултатите от последното издание на проучването PISA за 2022 г., което продължава да повдига въпроси в обществото и образователната система.
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) e тест, разработен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), и се провежда през три години. Проучването обхваща 15-годишни ученици от цял свят, като оценява степента на придобитите от тях ключови знания и умения, важни за пълноценното им участие в социалния и икономическия живот. През 2022 г. в изследването са участвали 690 хил. ученици от 81 държави, а в България – над 7 хил. деветокласници от 200 училища в страната.
Коментар на икономиста Любослав Костов
„Никога не ме е бивало на тестове. В училище редовно изкарвах четворки на тестовете по български език и литература. Но знаете ли какво правех на изпитите, които бяха с развиването на тема по конспект? Минимум 30 листа продукция за 4 часа, било то на матура или изпит в университет. И след това отлична оценка. Кой реши, че ще дава оценка за грамотността на подрастващите, на база някакъв тест? За мен тестовото оценяване е повърхностно, недостатъчно задълбочено и опростяващо до степен на профанизиране.
На какво основание икономическа организация мери ефективността на образователните системи и ги порицава на база стандартизирани тестове? Та тези тестове не отчитат куп културни и други специфики на държавите. Те се оценяват и подреждат на база разлика от много малки числа, извадката от деца е една и съща, обикновено само 15-годишни, а после резултатите се екстраполират и се правят генерални изводи за всички възрастови групи.
Познавам много мои връстници, които бяха тройкаджии на тестове, но в момента са едни от най-умните хора в държавата.
Много лицемерни коментари гледам. Засрамете се малко!“