Теодосий Теодосиев: Вземете телефоните на децата си!

Срещаме се с Теодосий Теодосиев – „златният“ физик на България, в Казанлък, където продължава да твори с неизчерпаема енергия. Тео, както е известен сред приятелите и учениците си, е дългогодишен учител по физика и астрономия в ПМГ „Никола Обрешков“ и основател на специализирано обучение по приложна математика и физика, като развива своята Методика за формиране на силов интелект, създава школа за ученици и учители, популярна като „Школата на Тео“, в която поддържа и развива теоретична и практическа база за обучение. През годините учителят подготвя световни златни медалисти по приложна математика и физика, а за постиженията си получава редица държавни награди и отличия. След тях са:

  • орден „Св. Св. Кирил и Методий“ – I степен, за заслуги в областта на културата, изкуството, образованието и науката;
  • орден „Св. Св. Кирил и Методий“ – II степен, за дейността си в образованието, културата и читалищното дело;
  • награди „Св. Неофит Рилски“ – три пъти;
  • награда „Райна Кандева“;
  • награда на фондация „Св. Св. Кирил и Методий“;
  • награда от Физическия факултет на СУ, за най-голям брой приети студенти;
  • почетен диплом от Българския парламент;
  • почетен гражданин на Казанлък, за изключителни заслуги в сферата на образованието и възпитанието.

Говорим с него свободно за образование и икономика и му благодарим, че намери време за читателите на Realno.bg

За образованието

Работя на предела на невъзможното, но не се оплаквам, защото това е моят живот. И ако съм направил нещо, то е било въпреки системата. Обаче ме боли за българското училище. То е в такъв колапс, че хората идея си нямат докъде са стигнали нещата. Огромната маса, включително и политиците на най-високо ниво, се кълнат, че ще направят нещо. И нищо! Трябва да си зададем въпроса какво училище искаме да имаме в България? Училище за слуги, или училище за господари. В момента българското училище е училище за слуги!

От много години политиката е да се неглижират точните науки – математика, физика… Знаете ли, че в момента на Олимпиада по английски език се явяват 5 пъти повече ученици, отколкото на Олимпиада по физика и математика, взети заедно. Единственото, което се учи в училище, са езици и дори те не се учат качествено. Не може да се налива цялата образователна вода в едни направления, за които вече има приложения на телефоните и се превежда в реално време. Един ученик, като отиде на Запад, трябва да предложи нещо, което там го няма. Езикът е средство, трябва да се знаят други неща, за да си конкурентоспособен.

Не може на изхода на математическа гимназия, на матурата по математика в Казанлък, от 52-ма ученици да има 32 двойки. Това е картината в цяла България – катастрофа!

Политиците си нямат представа за това. За да се направи истинската реформа в образованието, някой трябва да е готов да загуби следващите избори. А никой не иска да губи избори.

Какво трябва да се направи в образованието?

Да се отмени делегираният бюджет – това, че ученикът носел пари. И да се въведе германският модел, при който никой учител не изпитва собствените си ученици. Нито учител, нито професор в университет, изпитва собствените си ученици. Това го прави външен човек. Казвал съм го на всички политици през последните 30 години и всички се кълняха, че ще направят нещо.

Преди 4-5 години изнасях лекция в Европейския парламент. Питат ме – г-н Теодосиев, какво да направим, за да може Европа да спечели състезанието в технологично отношение? Казах им, че всички европейски страни трябва да приемат германския модел на образование. Как е в Германия? Сутрин се отключва училището, учениците влизат вътре и до 17:00 часа, заедно с всички работници, училището е заключено и никой не мърда оттам, докато не завърши работният ден. Влезеш ли вътре – край! Вън може да хулиганстват, да карат скъпи коли, влязат ли вътре – орно! Желязна дисциплина. Ученик да възрази на учител за нещо? Изключват го от всички училища, остава без образование, вечен безработен…

Мой ученик ми каза наскоро как в частно училище в градчето, където живее в Германия, в което богатите си изпращат децата, имало голямо социално брожение. Оказало се, че когато излиза първият випуск, нито един ученик не получил диплома. С други думи – учителят там има смелостта да пише двойка на сина на милионера.

Когато българският учител се научи да пише двойка на детето на милионера, тогава ще станем истински европейци и ще влезем в Шенген. И всичко ще тръгне.

Преди 15 години от суперколайдера в Церн, Швейцария, дойдоха група ядрени физици в Казанлък – притеснени, че няма млади попълнения. Тогава ми казаха – ще дойде време, България ще има великолепни училища, модерни университети, но няма да има кой да учи в тях. Това време дойде.

Още пазя списъците с ученици, които идваха на кръжока преди 15 години. Всяка събота и неделя по 85 човека. От 08:00 до 14:00 часа правим занятия и им давам нова теория и решаваме задачи от предни олимпиади. От 14:00 часа до 20:00 часа, някой и до 22:00 часа учат, правя им Олимпиада и им давам най-трудните университетски задачи – такива, които не са давани никога, за да не могат да препишат от интернет. Няма Гугъл, няма нищо. Ако не си напънат мозъка, няма как да получат точки. Така се правят лауреати. От тези 85 деца, 35 оставаха на Олимпиада, от тях 25 защитаваха писмено, т.е., не ги беше срам да си покажат писмените работи. В момента на кръжок идват около 25 деца от цяла България – Свищов, Русе, Петрич, Бургас, София, Видин… От тях 15 остават за Олимпиада и само 5 предават писмени работи. Това е положението.

Интеграцията върви в другото направление. Децата действат по Закона на Ом – търсят малкото съпротивление. Аз го имам в собственото си семейство – на стари години съм млад татко. Моята малка Йоана на всяко състезание по математика печелеше, до момента, в който майка ѝ купи телефон. Край! Дотам беше. Системата е такава.

За икономиката

Трябват качествени хора на всички нива. Най-вредно за една държава е да раздаваш пари без работа. Аз съм дълбоко възмутен, когато видя едно правителство да тегли заеми и да раздава пари. Не може да се раздават пари, които не са заработени. Това е икономическо престъпление. Тези хора заробват децата, внуците и правнуците ни. Това са икономически престъпници. За да върви напред българската икономика трябват три неща:

Първо: Eвтина енергия – ниe си съсипахме евтината енергия, все по-скъпа става. В момента Китай има най-евтината енергия в света. Нещо повече – САЩ купуват руско ядрено гориво, а ние се отказахме от него, за да купуваме от прекупвачите от Америка. Ще затворим блоковете, които произвеждат енергия, ще отворим такива, които произвеждат още по-скъпа енергия. Индустрията не може без електроенергия. Това убива икономиката на България.

Второ: Eвтина и качествена работна ръка. 1957 година България беше абсолютно наравно с Южна Корея по всички икономически показатели. Къде са сега двете страни? Как станаха нещата в Южна Корея? Просветена диктатура. Имаха един диктатор – Пак Джон-Хи – генералът, който отдели за образование повече пари, отколкото за въоръжение. Просветеният военен. Обявиха го за злодей. Направиха му атентат. Убиха го! Южнокорейският модел и големите компании сами дойдоха при тях.

Преди 50 години, когато аз съм бил студент, сме учили, че в Индонезия университетски професор получава 120 долара заплата, с която поддържа имение и 12 служители към него. Значи Индонезия тръгна оттам и в момента е седмата икономическа сила в света…

Чрез образованието катастрофално губи икономиката. Колко големи световни компании щяха да идват в България да правят заводи и се отказаха. Защо? Няма качествена работна ръка. Това не е непоправимо, но трябва да се реже из основи и да се приложи моделът, за който говорихме.

Третото нещо е да постигнем честно общество на ясни закони и правила. Едно некорумпирано общество и политическа система. Никой няма да дойде в България да прави бизнес, като знае, че някакви мутри ще му вземат бизнеса. Трябва да престанем да лъжем на всички нива. Засега ние имаме една от най-нечестните системи в света и много лъжа се е натрупала в системата на всички нива. Тя подготовката за това започна още преди социализма, разбира се. Преди менте демокрацията.

Как си представя България след 10 години?

Бяха сметнали, че България ще остане 4 милиона, нали? Те обаче не казват колко ще са българите. В най-добрия случай нещата ще са 50:50. Ще има интеграция по посока на ниското ниво. Ще има едно малцинство, заради което ще трябва да се правят затворени общества, затворени градове – стени, камери, автомати. Както в Америка – ходихме в Калифорния на гости на един българин в Сан Диего и видяхме затворения комплекс с всичките му „екстри“ по-горе. По-рано, ни казва той, модата беше цялото селище да е около едно голф игрище и покрай него пазят с картечници. Сега е друга – имат ферми, които произвеждат качествена храна – кози, овце, кокошки, искат да ядат натурални продукти, розови домати… А най-богатите хора в света купили милиони декари, даже пуснали бизони, въоръжена охрана, забраняват всякакво земеделие вътре, изкуствено искат да създадат глад и същите тия искат да произведат някакви нови храни от скакалци, за да може светът да яде палачинки от брашно от скакалци, да речем. Това се опитват да го наложат на целия свят. В епоха на свръхпроизводство се опитват да направят световен глад.

Така, както вървят нещата, ще има война за плодородна земя. Ще има война за вода, с това засушаване и тази промяна на климата.

Защо 2/3 от българите не излизат да гласуват и политическата картина е все същата?

Много хора не искат да мислят. Те са само с един ход напред. На тях сега им е добре. Намерили някаква ниша там, спасили се по единично и не искат повече, това им стига. Защо?

Представи си едно куче, което цял живот е свикнало да му дават помия, отвързваш му веригата и му казваш – върви в гората, виж колко е хубаво, много храна, ще дишаш чист въздух, ще се движиш, няма да те водим на ветеринар, няма да стоиш на едно място. Домашните кучета боледуват от същите болести от застоял живот, каквито и хората. Вълкът изминава по 60 километра на ден, за да намери храна. И от 10 опита веднъж успява да хване нещо. Но е в добро здраве и е в абсолютна кондиция във всяко едно отношение.

Българинът не ще, той иска някой да го командва и да получава толкова, колкото да има за ракията. Повече от това не му трябва. Не иска да бъде свободен човек, защото трябва да носи отговорност. Свободният човек може да фалира всеки момент…

Хората дори и с портфейла си не гласуват. Те гласуват като на футболен мач. Намислят си, че едните са му приятни и че го уреждат в някоя далавера и гласува за тях. Това са политико-икономически мафии. Води ни партийо! А тя какво ни казва? Ние ще правим инфлация, ще следваше кредитния модел, ще ни се обезценят парите. Ако на народа му бяха казали предварително, че в резултат на тези неща ще му изгорят 40% от парите? На всеки са му бръкнали в банковата сметка и са му взели 40% от парите. И каквото ги баламосат – „Ура!“ Европейско единство, общи ценности…

За заемите

Да кажат каква е инфлацията за последните 5 години?

Казал съм нещо много лошо, политически некоректно в големите телевизии и затова вече не ме канят. Питат ме какво бих посъветвал правителството и аз казах: Нула заеми! Никакви заеми да не взимат! Предпочитам да ми спрат пенсията, но не и да се теглят заеми и да се вкара България в дългово робство. Последното лято преди пандемията България трябваше да си изплати заемите и да няма никакви. Изведнъж още и още и в момента дългът е 50 милиарда и нагоре. Престъпление е да харчиш пари, които не си заработил, пак казвам…

Ходих на гости на мой ученик в САЩ, който работи за Goldman Sachs (една от най-старите инвестиционни банки в света, бел. авт.). Купил си е луксозен апартамент срещу кмета на Ню Йорк – 12 000 долара е само годишният данък, без да се броят другите разходи. В един момент обаче, ако остане без работа, познай какво ще се случи? Най-мръсната дума на този свят е „заем“. Това е крадене от бъдещето. Никога не съм имал заем.

За еврозоната

По-трудно е да бъде съборена една обща валута, отколкото една национална. По-добре е да сме прикрепени към някоя такава, но това не е универсално лекарство, защото няма твърда валута. Твърдо е производството. Трябва да произвеждаш нещо, за да можеш да си съхраниш парите, защото парите горят.

За изкуствения интелект

Изкуственият интелект е едно голямо преписване. Ефектът от навлизането на изкуствен интелект е такъв, че благодарение на технологичния напредък хората водят все по-застоял начин на живот, залежават се и боледуват от какво ли не. Един американски професор наскоро казваше, че американското общество, като се приспадне инфлацията, харчи 160 пъти повече, отколкото отпреди 100 години и е по-болно, отколкото е било преди 100 години.

Същото ще стане и с менталното здраве. Машината мисли вместо нас, но ние трябва да съчиним нещо, защото ще станем общество от умствени инвалиди. Това ни чака. Човек трябва да има волята да се откаже от изкуствения интелект, да се натоварва, да мисли…

Вземете телефоните от децата! И ако го направите, колко ще са тези, които ще мислят истински. Стават все по-малко. Прости хора по-лесно се управляват. И то не от сега. Хораций преди 2000 години е казал – „Имай смелостта да знаеш“. Повечето хора обаче не искат да мислят.

Има 7 смъртни гряха на християнската демонология. Най-големият е гордостта, най-малкият – мързелът. Будистите имат още един грях – глупостта. Ама как така, виновен ли е човек, че е глупав? Виновен е! Има една драма – „Физици“ на Фридрих Дюренмат, в която се казваше, че ако една морална интелигентност изчезне, светът ще се саморазруши. Светът натам е тръгнал.

Има ли кой да наследи Теодосий Теодосиев?

Да, има! На моите лагер школи имам от 9 до 11 стажанти. Част от тях вече са университетски преподаватели. Давам им занаят. Те са на достатъчно високо ниво, за да могат да правят Олимпиади и да подготвят деца за златни медали. Повечето са в България. Миналото лято направих 7 лагер школи. Тази година продължаваме…

4 thoughts on “Теодосий Теодосиев: Вземете телефоните на децата си!

  1. Такива хора са нужни на България – с визия за развитието и в бъдеще.

  2. Браво на г-н Теодосиев
    , но се съмнявам дали ще го чуят управляващите.Незнам дали хората биха могли да се обединят и направят нещо за децата си.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *