България е на трето място в Европа по археологическо наследство, след Италия и Гърция, но това богатство не се използва като възможности за научни цели или за вътрешен и международен туризъм. Това обяви археологът акад. Васил Николов от Националния археологически институт с музей при БАН по време на дискусия за туристическия и културен туризъм на страната, цитиран от БТА.
„Говорил съм през последните 20 години поне за това, че трябва да има археологически паметници, които да бъдат оценени“, каза акад. Николов. И допълни, че предстои среща в Министерството на културата, която се надява да бъде повратен момент за използването на археологическото наследство за целите на туризма и за рекламата на България.
Музеите имат мисията да събират, да опазват и да популяризират богатото културно-историческо наследство. Ние вършим това с изключителен ентусиазъм, понякога въпреки „вниманието“ на държавата, въпреки отношението към нас като към бърсачи на прах, цитирам, и ред подобни изявления. Но ние успяваме. И трябва да ви кажа, че резултатът от тази наша мисия е прекрасен, блестящ. Защото нашите музеи са опазили културно-историческото наследство. Ние стопанисваме осем милиона движими културни ценности и стотици недвижими културни ценности, паметници на културата. Те са опазени, продължаваме да ги опазваме“, посочи Борис Хаджийски, председател на сдружение „Български музеи“.
Според Огнян Тодоров, директор на Регионалния природонаучен музей в Пловдив, българските музеи трябва да бъдат част от „Бранд България“.
„Ние сме институции, които съхраняват и опазват културното наследство. Задължително трябва да имаме своята роля в популяризирането на всичко това, което опазваме като културни ценности. Точно поради тази причина ние желаем да бъдем една неразделна част от това, което всички ние искаме да направим. За да се случи, трябва да имаме ясна и стабилна основа, на която да стъпим. Ние ще се постараем да създадем тази основа“, отбеляза Тодоров.