Пазаруването „на живо“, при което търговци и купувачи си контактуват пряко във видео в реално време, набира скорост в САЩ, а в същото време технологията за откриване на фалшиви стоки не се е развила достатъчно, което дава възможност те да наводнят този пазар, съобщава Ройтерс, цитирана от БТА, като се позова на адвокати, занимаващи се с авторско право.
Пазаруването „на живо“ се популяризира от сайтове за електронна търговия като Alibaba (Alibaba.com) и свързаната с TikTok Douyin, които доминират търговията на дребно в Китай.
В САЩ търговците на TikTok предлагат бижута, употребявани чанти Louis Vuitton и гланцове за устни за 2 долара в рамките на дълги с часове видео сесии. Живите излъчвания често имат стотици хиляди зрители, които задават въпроси за материалите, цените и наличността.
Нарушенията на авторските права са трудни за установяване по време на живите сесии. Налагането на правилата при електронната търговия често се превръща в игра на криеница за адвокатите и софтуерните компании, които следят интернет, заради увеличаващия се обем на нарушенията.
Така например през 2023 г. софтуерната компания Red Points е установила най-малко 4,6 милиона такива нарушения спрямо 4 милиона година по-рано.
Amazon, най-големият американски онлайн търговец, е засякъл през 2023 г. 7 милиона фалшиви стоки спрямо 6 милиона през 2022 г., сочат доклади на компанията.
Пазаруването „на живо“ е рай за нарушенията на авторското право, поне докато правораздавателните органи не влязат в час с този модел на търговия, казва Люк Димарт, адвокат по защитата на авторското право към Michael Best & Friedrich.
TikTok и Amazon твърдят, че разполагат с модерна технология, която може да спре търговците, опитващи се да продават фалшиви стоки. TikTok казва, че следи живите видеа чрез смесица от алгоритми и хора, а Amazon ползва предимно хора за целта.
Пазаруването „на живо“ има добро бъдеще, смятат експерти. По данни на изследователската компания eMarketer през настоящата година американците ще похарчат 1,32 трилиона долара за онлайн покупки. Търговията на живо може да достигне 5 на сто от тези разходи до 2026 г., тъй като все повече традиционни търговци като например Macy’s, Inditex, Nordstrom и Kohl’s възприемат този модел, според Coresight Research.
Според Димарт и други адвокати пазаруването „на живо“ затруднява идентифицирането и отстраняването на фалшивите стоки въпреки ръста на новите технологии, способни да засичат нарушения.
Търговците, които пускат канали за пазаруване „на живо“, трябва да гарантират, че разполагат с механизми за предотвратяване на престъпна дейност“, казва Кари Камел, директор в Центъра за борба с фалшификатите и защита на продуктите към Държавния университет в Мичиган.
Изкуственият интелект и определени алгоритми сега са в състояние да идентифицират снимки и текст, които нарушават авторските права, казват адвокатите. Платформите за електронна търговия често използват такива инструменти, за да блокират търговци, които опитват да предлагат фалшификати.
Но технологията за сканиране на видеа си остава все още слаба.