Пазарът на търговски паркове е пред насищане

11 търговски парка на 11 различни локации са открити в България през 2023 г. – три от бранда Holiday Park (Стара Загора, Хасково и Перник), Търговски парк Силистра, Разлог Ритейл Парк, Търговски център Княжево (София), Retail Park Arena – Shumen, Kaufland Retail Park (Сандански), както и по един в Димитровград, Карлово и Несебър. Това е равносметката от доклада на Colliers, в който се посочва, че отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната е над 501,500 кв. м, разположени в 58 обекта.

Търговските центрове в големите градове също процъфтяват като бележат рекорден ръст в представянето си от гледна точка на високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0,1% и 5%. В резултат на силното търсене и липсата на предлагане, наемите регистрират значително повишение до рекордни за последните пет години нива, като този тренд ще продължи и през 2024 г.

В София заетостта в търговските центрове към края на миналата година остава много висока, вследствие на силната потребителска активност. Средното ниво на свободни пространства в установените обекти е 2,8% – най-ниската им стойност за последните няколко години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През този период усвоените пространства в този тип формат в София са около 8,500 кв. м, а за цялата година – почти 19,000 кв. м.

Незаетите площи на булевард „Витоша“ регистрират спад до малко над 1%.

Пловдив остава лидер по брой търговски паркове с общо 6 функциониращи с над 70,200 кв.м. отдаваема площ.

Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 3,610 кв. м. Това е най-ниската стойност за последните три години, което може да се обясни и с липсата на предлагане в установените молове. Нивата на заетост се покачват съществено до около 95-99%. Наемите също бележат значителен ръст – от 24 на 29 евро/кв.м./месец при търговските центрове и от 20 на 24 евро/кв.м./месец на главната търговска улица.

Предлагането в Бургас е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са 3,050 кв. м., от които над 80% са от представители на сектор Мода. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на ръст и достигат EUR 28 / m2, а на главните търговски улици – EUR 23 / m2.

През 2024 г. търговските паркове ще се увеличават и ще имат все по-широко покритие в страна. Според Colliers, пазарът навлиза в етап на насищане и инвеститорите няма да могат да разчитат на това, че са единствен проект в населеното място. Успехът на новите паркове ще зависи все повече от правилното им позициониране и наличието на конкурентни предимства. Фокусът на големите инвеститори е съсредоточен главно в София, където се очаква значително предлагане на нови площи в търговски паркове.

От своя страна търговците ще засилят инвестициите си в интеграция на технологични решения и използването на пазарна информация, които да подкрепят решенията им за експанзия. В допълнение на това онлайн продажбите съставляват все по-голяма част от оборотите на търговците. В тази ситуация някои от тях вече оптимизираха физическото си присъствие като затвориха недобре работещи обекти и инвестираха в развитието на установените си локации.

През 2024 г. тази ситуация ще се запази, като фокусът ще остане върху физическите магазини.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *