Индоктринирани желания срещу икономическа реалност

Автор: Д-р Борислав Боев*

Съгласно директивата за Възобновяема енергия на Европейската комисия, страните от Европейския съюз са длъжни да осигурят поне 14% дял на възобновяемите източници в транспорта през 2030 година, включително минимален дял от 3,5% на усъвършенстваните биогорива.

Преди да се спра на основните видове горива, използвани в сухоземния транспорт в ЕС, ще представя данни за енергийната им плътност. Така наречените чисти горива като етанол и биодизел имат енергийна плътност от съответно 25 и 38 мегаджаула на килограм (MJ/Kg). За сравнение, традиционните, но определени по някаква причина за лоши дизел и бензин, имат съответно 46 и 47 MJ/Kg енергийна плътност. Тоест, дизеловото гориво е с 21% по-висока енергийна плътност от биодизела, а бензинът е с 88% по-висока енергийна плътност от етанола.

Биогоривата са определени от ЕС като един от начините за намаляване на въглеродните емисии в транспорта (странно защо според ЕС вредните емисии като серен диоксид, азотни окиси, прах, пепел и други остават на заден план, но това е друга тема).

Етанолът, например, се произвежда предимно чрез ферментация на захарта на зърнени култури като царевица, ечемик, захарна тръстика, захарно цвекло и т.н. Биодизелът пък се произвежда от растителни масла, използвани готварски масла (казано просто – използвано олио след готвене) или животински мазнини. Следва да си зададем въпроса, при тази енергийна плътност, колко обработваеми площи ще трябва да бъдат култивирани, за да могат да произвеждат огромни количества биогорива, които евентуално да вземат някакъв съществен дял на лошите въглеводороди и по този начин да спасят климата на земята? А и нали се сещаме, че преките и непреки разходи за тази рекултивация правят цялото начинание нецелесъобразно, включително и от гледна точка на въглеродни емисии!
Но нека видим какво се случва в ЕС за периода 2016 г. – 2022 г. – въглеводородите (или т.нар. НЕвъзобновяеми източници според ЕС) си запазват дял от над 90% в сухоземния транспорт. Малък ръст се забелязва при блендираните биодизели – от 3,76% дял през 2016 г до 4,86% през 2022 г. Подобен ръст се наблюдава и при блендираните био-бензини – от 0,86% дял през 2016 г., до 1,22% дял през 2022 г.

Огромният ръст безспорно е при електрическите автомобили – от 0,03% дял през 2016 г., до 0,33% през 2022 г., но на фона на традиционно използваните дизел и бензин, този ръст е незначителен.

Тези данни ни показват, че за пореден път наблюдаваме сблъсък между политически индоктринирани желания и икономическа реалност. От една страна спасителите на климата мощно натискат срещу утвърдените и ефикасни енергийни източници, но от друга бизнесът (реалната икономика) винаги побеждава. Най-лошото е продължителното потрошаване на публични финансови ресурси за налагане на доказано неефективни решения за по-доброто енергийно бъдеще на Европа!

*Източник на данните: Евростат, 2022.

*Индоктринация е процес на налагане, насаждане и дори втълпяване на идеи, обществени нагласи и когнитивни стратегии.

*Коментарът е от личния фейсбук профил на д-р Борислав Боев. Заглавието е на Realno.bg.

*Борислав Боев е доктор по икономика с дисертация „Ядрената енергетика като елемент от електроенергийната система на България“. Той е преподавател в Стопанска академия „Д. А. Ценов” в Свищов по специалност „Индустриален бизнес и предприемачество“. Д-р Боев е автор на редица научни публикации в областта на енергийната икономика.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *