Нови правила за ремонтите на стоки в ЕС

Брюксел, Апостол Апостолов*, специално за REALNO.BG

ЕС ще насърчава потребителите да ремонтират стоките след изтекла гаранция. Става въпрос за технически поправими продукти като перални, прахосмукачки и смартфони, които след един ремонт биха служили още няколко години, вместо да се изхвърлят директно на боклука. Това би спестило годишно над 260 млн. тона емисии въглероден диоксид в атмосферата и до 35 милиона тона отпадъци.

Това са само част от препоръките в доклад на Европейската комисия до Европейския парламент по повод въвеждането на нови правила, с които ще се насърчи ремонтът на стоки и ще се съживи пазарът на ремонтни дейности в ЕС. Инициатива „Право на ремонт“ (Right to repair) получи одобрението по време на последната сесия на този парламент на 23 април. Новите правила бяха приети с гласовете на 584 депутати, трима бяха „против“ и 14 се въздържаха. След като бъде одобрена директивата, държавите-членки ще имат 2-годишен гратисен период да въведат единна за общността онлайн платформа за намиране на местни сервизи или продавачи на обновени стоки, както и информация за поддръжката на ремонтираната стока.

На производителите вече ще бъде забранено да инсталират хардуерни и софтуерни програми, които да възпрепятстват ремонтите.
Държавите-членки ще бъдат задължени да осигурят поне една национална платформа, където потребителите могат да намерят подходящи сервизи, отговарящи на техните нужди.

Ще бъде въведен доброволен европейски стандарт за качество на ремонтните услуги. Въпреки че и в момента потребителите имат право да избират между безплатна замяна и ремонт, когато даден продукт стане дефектен съгласно законовата гаранция, предложената директива ще промени правилата и ще насърчи ремонта пред замяната, освен ако разходите не са по-високи от тези за замяна.

Няколко нови мерки са предназначени да засилят правото на потребителя на ремонт извън рамките на закона гаранция. Той ще има право да поиска европейски формуляр за информация за ремонт. В него ще бъдат посочени ключови параметри, които биха могли да повлияят на решението на потребителя, когато обмисля дали да поправи или не дефектни стоки, като цена и прогнозно необходимо време. Документът може да се поиска от производителя, от продавача или от независими сервизи.

С направените промени ЕК, смята се, че ще се спестяват излишни разходи, пропиляно време от страна на потребителите не изхвърлени огромни количества CO2 в атмосферата.

Становището на ЕК е систематизирано в доклад от 7 страници до Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите в ЕП (IMCO), с назначен докладчик Ренé Репаси (René Repasi), според когото „за потребителите ще бъде по-лесно и по-евтино да се ремонтират, вместо да се купуват нови, скъпи продукти“.

Наред с разработването на новите правила е проведено проучване на „Евробарометър“, което показало, че 77% от европейците се чувствали лично отговорни в действията за ограничаване изменението на климата и биха подкрепили подобна инициатива за намаляване емисиите в атмосферата.

Изхвърлените преждевременно продукти, които са жизнеспособни стоки, според респондентите, значително ще подпомогнат да се намали замърсяването в атмосферата.

В заключение от ЕК заявяват, че инициативата право на „Право на ремонт“ допълва няколко други предложения за постигане на устойчиво потребление през целия жизнен цикъл на даден продукт.

*Апостол Апостолов е икономически журналист, който живее в Брюксел от 2020 г. С интерес следи теми в енергетиката, „зелената“ енергия, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите, както и политиките в района на Бенелюкс – западноевропейския икономически съюз, включващ Белгия, Нидерландия и Люксембург

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *