Небето над потребителите в страната е розово

Най-новите летни оценки на потребителите в България са по-оптимистични, в сравнение с пролетните. Хората смятат, че във финансово отношение следващите 12 месеца ще са благоприятни, а моментът е добър и за големи покупки, в това число и на жилища. Това са част от изводите на Наблюдение на потребителите в страната на НСИ през юли.

Доверие

Общият показател на доверие на потребителите през юли 2024 г. нараства с 5.6 пункта спрямо априлското си равнище (от -14.0% на -8.4%). Подобрение на потребителското доверие се отчита както сред населението в градовете, така и сред това в селата – съответно с 4.5 и 8.8 пункта.

Според оценките на потребителите общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца се подобрява, като и очакванията им за следващите дванадесет месеца са благоприятни. По-позитивни в сравнение с три месеца по-рано са и оценките и очакванията на потребителите относно промените във финансовото състояние на техните домакинства.

Безработица

Относно безработицата в страната през следващите дванадесет месеца, прогнозите са, че тя ще остане приблизително на равнището си от предходното наблюдение (от 13.6 на 13.3 пункта на балансовия показател).

Инфлация

Потребителите продължават да считат, че животът поскъпва по-малко и ръстът на инфлацията намалява, като се регистрира леко подобрение на общата оценка на условията за спестяване при настоящата икономическа ситуация в страната, като се наблюдава и известна положителна промяна в очакванията за следващите дванадесет месеца. Последната анкета отчита и малко по-позитивна нагласа в намеренията на потребителите да извършват разходи за покупка на предмети за дълготрайна, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

Как се измерва?

Методологични бележки Изследването е част от хармонизираната програма на Европейския съюз за наблюдения на бизнес тенденциите и наблюдение на потребителите и е представително за населението на 18 и повече години. Обект на изследването са българи на 18 и повече години, методът на подбор е случаени пропорционален на населението по райони. Методът на анкетиране е интервю „лице в лице“.

Анкетата съдържа стандартизирани въпроси, свързани с финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, инфлацията, безработицата, спестяванията, намеренията за извършване на основни разходи за предмети с дълготрайна употреба и покупка на жилище или кола. Предлаганите варианти на отговор създават възможност за степенуването им от оптимистични през неутрални към песимистични. Балансът на мненията се получава като разлика между относителните дялове на положителните и относителните дялове на негативните мнения със следната особеност: на силно положителното и силно негативното мнение се дава коефициент 1, а на по-умерено положителните и по-умерено негативните мнения – коефициент 0.5.

С резултатите от наблюденията се цели да се улови посоката на изменение на изследваните променливи, в т.ч. в „нивото на доверие“ на потребителите, което от своя страна дава възможност да се изследват тенденциите в развитието на общественото мнение по основни икономически процеси и явления. Съгласно Общата хармонизирана програма на ЕС за бизнес наблюденията и наблюдение на потребителите показателят на доверие на потребителите се изчислява като средна аритметична на балансите на оценките и очакванията за финансовото състояние на домакинствата, очакванията за общата икономическа ситуация в страната и намеренията за извършването на основни разходи за предмети с дълготрайна употреба.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *