Мнението е от личния фейсбук профил на енергийния експерт Боян Рашев. Заглавието е на Realno.bg
Вчера получих странна поща от Електрохолд, които ме уведомяват за точния енергиен микс на клиентите си през 2022 г. – на графиката. Това дава добра възможност да направим някои сравнения на въглеродния интензитет на ползване на различни алтернативи:
1. Нов електромобил срещу дизеловата ми Шкода Фабия (1.6 TDI / 2010 г.)
Шкодата се смята лесно – 109 гр CO2/км по книжка. Това отговаря на среден разход от 4.2 л/100 км, който е напълно реален в личния ми опит с тази кола.
За електромобила трябват малко повече сметки. Сравнимият Нисан Лийф (40 квтч) например дава среден разход от 17.2 квтч/100 км (според GreenNCAP). Българските въглищни ТЕЦ генерират 1200 гр СО2/квтч произведен ток. При 58% участие, игнориране на загубите при пренос и разпределение (над 5%) и допускане за нулеви емисии от останалите енергийни източници (също нереално), това води до средно 696 гр СО2/квтч в микса на Еврохолд. При тези условия сметката показва, че през 2022 г. Нисан Лийф в Западна България има средни СО2 емисии от 120 гр/км, тоест малко повече от Фабия-та.
Трябва да отбележим, че в градски условия електромобилът използва относително по-малко енергия, а дизеловата кола – повече гориво. Тоест карането им в София води до приблизително еднакви СО2 емисии. На магистралата е обратното – там дизелът е много по-ефективен, а електромобилът „гори“ много повече, тоест дизелът е още „по-зелен“.
Изводът е ясен:
Карането на електромобил от клиентите на Електрохолд през 2022 г. води до повече въглеродни емисии, отколкото използването на дизелова кола от съответния клас. Забележете, че сметките включват само прякото ползване, тоест игнорират огромния въглероден отпечатък на батерията на електромобила.
2. Отопление на електричество срещу природен газ
Изгарянето на природен газ отделя около 200 гр СО2/квтч като загубите при отопление с газов котел са не повече от 5%. Средният електроенергиен микс на Еврохолд за 2022 г. е свързан с отделяне на около 696 гр СО2/квтч, тоест 3.5 пъти повече СО2 за единица енергия. Това значи, че всякакви стандартни печки и радиатори водят до много повече емисии от газа. Само високоефективен климатик или термопомпа могат да се сравняват с газа и то само при положителни температури, когато работят оптимално. При ниски температури, когато се ползва много повече отопление, ефективността им рязко спада и дори и те се представят по-зле от газа.
Изводът е ясен:
Отоплението на електричество от клиентите на Електрохолд през 2022 г. води до повече въглеродни емисии, отколкото отоплението на природен газ.
Тези сметки със сигурност ще се изменят при използване на средния микс за 2023 г. Той обаче няма съществено значение, тъй като доминацията на въглищните ТЕЦ остава в най-важните периоди:
а) през нощта, когато масово се зареждат електромобилите; и
б) през зимата, когато ползваме много отопление.
Това е положението и то няма скоро да се промени.