Джон Дънлоп – „бащата“ на автомобилната гума

Откривателят на модерната автомобилна гума не бил нито инженер, нито физик, нито дори монтьор. Всъщност той бил… ветеринарен лекар. Това е шотландецът Джон Бойд Дънлоп (1840 – 1921 г.).

До откриването на пневматичната гума той стига съвсем случайно. Легендата разказва, че всичко започнало от една съвсем обикновена детска триколка. Малкият син на Дънлоп, като всички деца по онова време, имал велосипед с три колела, който много обичал.

Колелата обаче били дървени и твърди. Щом Дънлоп-младши яхнел своето, за нула време успявал да влуди баща си с невъобразимия шум, вдиган при търкалянето на дървените колела по улицата. Ето защо Джон Дънлоп решил да се избави от постоянното главоболие, като направи по-безшумни колела за триколката на своя син. Първо направил опит да напълни гумен маркуч с вода, но не постигнал кой знае какво. През 1887 година обаче стигнал до идеята да използва въздух, за да напомпа новата гума, която самият той нарекъл „пневматична“.

На следващата 1888 г. Дънлоп сменил задните колела на триколката на сина си с две пневматични гуми. Съзнавайки, че е направил нещо съвсем ново и непознато, Дънлоп патентовал изобретението си през 1888 г. В същата година била създадена и компанията за производство на гуми и гумени изделия „Дънлоп“, която днес е символ за качество и традиция в областта на автомобилната индустрия и високоскоростните състезания от типа на Формула 1.

Всъщност през 1889 г. Дънлоп продал патента на своето изобретение за 3 млн. долара на Уилям Дю Крос, който именно поставил основите на компанията. Името на Джон Дънлоп не било използвано до май 1895 г., когато той се оттеглил, продал по-голямата част от своите акции и се преместил да живее в Дъблин.

В интерес на истината първият, който патентова принципа на пневматичната гума, е Робърт Уилям Томсън през 1845 г., близо четири десетилетия преди Дънлоп. Томсън обаче не доразвил идеята си за разлика от шотландския ветеринар, който продължил да работи върху изобретението си с допълнителни открития. Също така със сигурност се знае, че Джон Дънлоп нямал представа за по-ранните разработки на Томсън. Затова именно той е смятан за баща на автомобилната гума.

Образът на Дънлоп е изобразен на банкнота от £10, издадена от Northern Bank в Северна Ирландия.

Факти
През XIX век са направени много открития, които проправят пътя на пневматичните гуми:

През 1839 г. е открита на вулканизацията, което е прието да се приписва на американеца Чарлз Гудиър

През 1845 г. Робърт Уилям Томсън патентова „гуми“, направени от напомпани с въздух черва на животни

През 1876 г. е увеличено рязко производството на каучук, включително чрез създаването на каучукови плантации в Югоизточна Азия, от сър Хенри Уикъм

Едуар Мишлен (1859 – 1940) изобретява през 1889 г. свалящата се пневматична гума.

Първата пневматична гума е изобретена от Джон Бойд Дънлоп през 1888 г.

1962 г. – Dunlop открива аквапланинга – това е пробив, който позволява на гумите да поддържат сцепление при високи скорости по мокри пътища

1972 г. – Dunlop въвежда пилотно технологията RunOnFlat, която позволява на автомобилите да продължат своето пътуване дори и след спукване на гума

Източници:

AutoBOX express service

Dunlop.eu

Уикипедия

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *