Китай наводни пазара на кобалт

Пазарът на кобалт, метал от ключово значение за производството на батерии за електромобили, мобилни телефони и др., е в момент на рекордно пренасищане, тъй като китайските компании, които са водещи в бранша, увеличават производството си. Очаква се излишъкът от запаси да се запази до 2028 г., пише Financial Times.

Производството се повиши със 17 процента на годишна база през 2023 г., наводнявайки пазара, тъй като глобалното търсене на електрически превозни средства рязко се забави, според годишния доклад на базираната във Великобритания търговска компания „Дартън комодитис“ (Darton Commodities).

Анализаторите на компанията очакват, че пазарът ще бъде белязан от свръхпредлагане до 2028 г., след като китайският производител СиЕмОуСи (CMOC Group Limited) увеличи обемите на добива от своите полета в Демократична република Конго (ДРК). В африканската страна се добива около три четвърти от метала на годишна база.

„Излишното предлагане, идващо от проекти в ДРК и Индонезия, съчетано със забавящия се растеж в търсенето на електромобили, причини рекорден излишък през 2023 г.“, каза директорът на „Дартън“ Андрис Гербенс, добавяйки, че търсенето е нараснало само с 12 процента.
Кобалтът помага да се стабилизират литиево-йонните батерии и да се избегне запалването им, но бързото навлизане на батерии за електрически автомобили без кобалт и никел в Китай намали прогнозирания растеж в търсенето на метала.

Излишъкът от кобалт от мините на СиЕмОуСи в централноафриканската страна допринесе за намаляване на средната годишна цена на метала наполовина през 2023 г. в сравнение с 2022 г. до 15,10 долара за фунт (0,45 килограма), най-ниската средна годишна цена от 2016 г. насам.
В ДРК се намират основните залежи на кобалт в света и оттам идват три четвърти от световното производство. СиЕмОуСи повиши производството в двете си мини в ДРК със 172 процента миналата година, което позволи на компанията да изпревари „Гленкор“ (Glencore) като най-големия производител на кобалт в света, се добавя в доклада.

Това се случи след като СиЕмОуСи придоби находищата от американската компания „Фрийпорт Макморан“ (Freeport McMoran) след натиск от инвеститора активист Карл Айкан.

В резултат на агресивните китайски инвестиции „Дартън“ сега очаква Китай да притежава или управлява до 60 процента от световните доставки на кобалт до 2025 г., спрямо 54 процента в момента.

Индонезия също увеличава доставките на кобалт – който се произвежда като страничен продукт от добива на никел – в притежавани от Китай мини, удвоявайки производството до 18 200 тона или 8 процента от световното предлагане.

Възстановяването на баланса между търсенето и предлагането, което ще доведе до устойчиво възстановяване на цените, се очаква да отнеме повече време от очакваното по-рано.

Въпреки че текущото състояние на пазара би могло да осигури известно облекчение за потребителите чрез понижаване на цените на суровините за нови електрически автомобили и мобилни телефони, то затруднява причинява производителите на кобалт като базираната в Швейцария мултинационална компания „Гленкор“, която намали прогнозата си за производство за 2024 година.

Швейцарското дружество очаква да произведе 35 000 до 40 000 тона кобалт тази година, което е спад спрямо миналогодишните 41 300 тона.
Проблемите на пазара на кобалт отразяват тежката ситуация за други ключови метали за батерии, като литий и никел. И при трите китайските минни компании са увеличили производството с много по-бърз темп от очакваното, принуждавайки западните производители да затворят мини, да намалят производството и да съкратят плановете си за разширяване.

Пекин обаче подкрепяше цените (компаниите в сектора – бел. ред) на кобалта, като поемаше излишните запаси, за да ги съхранява в стратегически резерв, купувайки приблизително 21 процента от световното предлагане на кобалт.

(БТА)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *