Брюксел, Апостол Апостолов*, специално за REALNO.BG
Развитието на технологиите, автоматите за самообслужване и апликациите на телефоните пращат класическата касова бележка в историята. Водени от политиката за пестене на хартия и екологичност, редица големи хипермаркети в Западна Европа дават възможност на потребителите да изберат дали искат да се откажат от хартиения документ, който получават на касата. Вместо него, покупката автоматично отива в клиентската апликация, инсталирана на мобилния телефон на клиента.
Функцията за отказ работи от 2020 година в белгийските клонове на „Карфур“, нидерландският им конкурент „Алберт Хайн“, както и в немската верига „Акцион“ (подобна на нашите магазини „Всичко по левче“).
IKEA дава възможност на своите клиенти с добре познатата Family card да получават касовите бонове в пощенската кутия. Collect&Go на хранителната верига Colruyt Group също изпраща квитанциите по електронна поща.
Дигитална касова бележка е въведена от „Кауфланд“. В LIDL пък всеки клиент, който използва фирменото клиентско приложение, така или иначе ще получи касовата си бележка веднага след всяка покупка. Въпреки това на касите все още питат дали искате хартиен документ.
Съседна Франция също сложи край на класическите касови бележки не само в магазините, но и по институциите, съобщи в обширен репортаж Euronews. Плащането ще бъде отразявано по имейл, банкова апликация или QR код. По изключение ще се издават на хартиен носител единствено в ресторанти и хотели и при покупка на електротехника. В страната годишно се отпечатват по 30 млрд. хартиени бележки. С поправките се очаква да бъдат спестени 150 000 тона хартия годишно, или да бъдат спасени 25 милиона дървета.
QR код за довиждане
Как функционира системата в немския хипермаркет? При инсталирането на клиентската карта в телефона, приложението ви пита дали искате да получавате касовата си бележка там. След покупка, на гишето за самосканиране на продуктите получавате единствено мъничка хартийка с QR код, с която се отварят вратичките на магазина. Подобно е и в „Акцион“, където ви питат искате ли дълъг хартиен отрязък, електронен документ или къса бележка с QR код за излизане.
Идеята за поетапното изчезване на хартиената касова бележка е в ход в Европа от няколко години. Слез като хранителните вериги осъзнават, че се изразходва прекалено много суровина за производствения процес, започват да преминават на рециклирана хартия. Впоследствие обаче, с развитието на апликациите, търговските компании осъзнават, че могат да се откажат и от тази повторно употребена хартия като напълно я елиминират в практиката си. Изчисления на водещия бранд Delhaize показват, че всяка седмица се отпечатват по 5 милиона касови бележки, което е 162 тона годишно.
*Апостол Апостолов е икономически журналист, който живее в Брюксел от 2020 г. С интерес следи теми в енергетиката, „зелената“ енергия, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите, както и политиките в района на Бенелюкс – западноевропейския икономически съюз, включващ Белгия, Нидерландия и Люксембург.