Една на пръв поглед неочаквана новина разтърси пазара на електромобили в първите дни на настоящата година. Според CNBC, която се позовава на източници от сектора, китайската автомобилна компания BYD е произвела през 2023 г. повече от 3 милиона електрически и хибридни превозни средства и така е на път да изпревари по продажби в световен мащаб американския си конкурент и до преди няколко години почти монополист на пазара Tesla.
И макар и като общо производство BYD да изпреварва Tesla, китайската компания е произвела през 2023 г. 1,6 милиона изцяло електрически коли и 1,4 милиона хибрида, което засега оставя американския ѝ конкурент начело по производство на чисто електрически коли. През 2023 г. Tesla е произвела 1 845 985 единици, като тези слезли от конвейера през четвъртото тримесечие са 494 989 бройки.
През 2022 г. Tesla е произвела 1,37 милиона автомобила – изцяло електрически, а BYD – 1,88 милиона превозни средства – електрически и хибридни. Освен това повечето автомобили на китайската компания се продават в по-нисък ценови диапазон от тези на американския му конкурент, а повечето продажби се реализират на китайския пазар, докато Tesla през 2023 г. е продала в Китай около една пета от автомобилите си.
И докато едни експерти от бранша си задават въпроса реална или по-скоро статистическа е конкуренцията между Tesla и BYD, други се заеха да обясняват как доскоро слабо известната извън границите на Китай компания изведнъж се оказа основен конкурент на американския автопроизводител и остави традиционни марки да „дишат праха ѝ“.
Статистиката говори за остра конкуренция. Tesla е продала най-много електромобили през цялата 2023 г., но само през последното тримесечие първенството вече е за BYD (с 526 409 изцяло електрически единици или с над 31 000 повече от тези на Tesla – бел. ред.), посочват Франс прес и Ройтерс.
В развитието на двете компании има подобия и разлики. Tesla е основана през 2003 г. и първоначално работи за търсене на решения за съхраняване на енергия, а няколко години по-късно се ориентира към електрическата мобилност. Броени месеци след създаването си компанията привлича милиони долари рисков капитал, а през 2006 г. представя и първия си електромобил – спортния „Тесла роудстър“ (Tesla Roadster). Първият масов електромобил на компанията е „Тесла модел Ес“ (Tesla Model S), представен през 2009 г. и заедно с последвалите модели 3, X и Y доминиращ изцяло миниатюрния все още пазар на електромобили през второто десетилетие на 21 век.
На фона на експанзивното развитие на Tesla BYD изглежда направо компания с традиции. Създадена през 1995 г. в Шънчжън, Южен Китай като производител на батерии, тя диверсифицира производството си от началото на нашия век и постепенно, макар и много по-бавно от Tesla, започва да произвежда и електромобили.
Названието на компанията представлява абревиатура на английската фраза „Build Your Dreams – Изгради мечтите си“, и очевидно подсказва амбициите на създателя ѝ – химикът, превърнал се в милиардер, Ван Чуанфу. Без да ги афишира, но подобно на добре известната китайска капка, той развива дружеството от скромна компания до гигант с глобален поглед и разклонения по целия свят.
За разгръщането на BYD спомогнаха и политиките на Пекин, който от няколко години щедро субсидира местната автомобилна индустрия и така я направи конкурентоспособна на световните марки. Само през 2022 г. отпуснатите субсидии и данъчни облекчения за сектора възлизат на 200 милиарда юана (26 милиарда евро), посочва АФП, което и обяснява зашеметяващия възход на китайските производители на електромобили.
Успехът на BYD обаче се дължи и на факта, че компанията не само не загърби първоначалния си бизнес – производството на батерии, но дори го разви и опита да затвори целия цикъл на автопроизводство, за да не зависи от други доставчици. Дружеството в момента е основен доставчик на батерии за електромобилите не само на Tesla, но и на други потенциални конкуренти като BMW, Mercedes и Audi. Ами ако реши да ги спре под някакъв благовиден предлог или в „името на националната сигурност“?
BYD разполага и с подразделения за производството на автомобилни компоненти и на полупроводници, което ѝ гарантира сигурност срещу външни сътресения, като например забраната от страна на САЩ за износ в Китай на ключови технологии, които биха могли да се ползват за военни и стратегически цели.
Амбициите на BYD определено са глобални и са особено пряко насочени към Европа. В края на миналата година китайският автомобилостроител съобщи, че като част от глобалното си разрастване планира да построи завод за електромобили в Унгария – в южния град Сегед, близо до границите със Сърбия и Румъния, който би бил първият му в Европа, предаде Асошиeйтед прес. Компанията планира да базира в Унгария и централата на европейските си операции, съобщи BYD в социалната мрежа weibo.
BYD от октомври продава автомобилите си и в Унгария, а тази година планира да пусне на пазара в Европа три нови модела, в допълнение на петте модела, които вече се продават на Стария континент. BYD разполага с 230 магазина и официални представителства в 19 страни в Европа.
Европейският съюз, който е притеснен за местните производители от силното настъпление на китайските марки, преди няколко месеца започна разследване по подозрения за нелоялна конкуренция. Брюксел вини китайските производители, че се възползват от отпусканите от Пекин щедри субсидии, за да подбиват пазара и да продават електромобилите си на нереално ниски цени. BYD и други китайски марки отхвърлят подобни обвинения като неоснователни и твърдят, че „производството им просто е по-ефективно“.
През 2011 г. Илон Мъск, вече основна фигура в Tesla, в интервю за „Блумбърг“ откровено се подигра с BYD, тогава малък местен производител. На въпрос дали ги вижда като потенциален конкурент на своята компания, той каза през смях: „Моля? Виждали ли сте колите им?“
Какво ли би казал днес…
/Светослав Стефанов, БТА/