Как да откажем онлайн покупка?

Онлайн пазаруването променя начина на живот на все повече потребители, в това число и в България. В тази огромна икономическа ниша, обаче има редица подводни камъни. Преди голямото пазаруване по Коледа ви представяме съветите на Комисията за защита на потребителите как да не се „опарите“ от нелоялни практики и какви са правата ви като клиенти в интернет.

Как да изберете електронния магазин?

Преди да пазарувате от електронен магазин, е полезно да обърнете внимание преди всичко на това налична ли е информация за името, адреса и телефона на търговеца. Не пропускайте да проверите и дали доставчикът е посочил изрично правото ви по закон да се откажете от договора в рамките на 14 дни. Полезно би било да прочетете във форумите отзиви от други потребители, които вече са пазарували от въпросния електронен магазин, към който сте се насочили.

Каква информация е длъжен да ви предостави интернет търговецът?

Търговецът е длъжен преди сключването на сделката да ви информира за основните характеристики на всяка от предлаганите от него стоки и услуги. Той трябва да посочи тяхната цена с включени всички данъци и такси, както и стойността на пощенските или транспортните разходи, ако не се включени в крайната цена. На сайта следва да бъде посочен начинът на плащане, доставка и изпълнение на договора.

В какъв срок трябва да се изпълни доставката?

Имате право да получите стоката не по-късно от 30 дни от поръчката. Ако доставчикът не успее да изпълни поръчката в този срок по каквито и да било причини, имате право да получите обратно парите, които сте платили до 14 дни.

Може ли да се откажете от покупка през интернет?

Имате право да развалите сключения договор от разстояние в рамките на 14 дни без да дължите каквото и да било обяснение на търговеца. Важно е да имате предвид, че пощенските разходи за връщането на закупената стока обратно на търговеца е възможно да бъдат за ваша сметка.

Добре е да знаете, че някои стоки са изключени от общото правило за отказ от покупка през интернет и след тях са дискове със звукозаписи, видеозаписи или компютърен софтуер; вестници, периодични издания или списания, за които нямате абонамент; стоки, изработени по поръчка или съобразно ваши индивидуалните искания и други. Ако сте платили предварително суми, доставчикът е длъжен да ви ги възстанови в пълен размер до 14 дни от датата, на която сте упражнили правото си на отказ.

Имате ли право на рекламация на закупена стока през интернет?

Ваше право е да предявите рекламация, ако закупената от електронен магазин стока се окаже дефектна. Срокът за това по закон е до 2 години, като той зависи от естеството на потребителската стока. Търговецът може да ви предостави и търговска гаранция, но това не е задължително. В случай че го направи, той определя условията и реда, при които да упражните правото си да се възползвате от нея. Рекламацията си за дефектна стока следва да предявите в някои от обектите на търговеца, от който сте я закупили. Ако търговецът уважи рекламацията, в рамките на месец трябва или да ремонтира безплатно стоката или да я замени с нова. В случай че не направи нито едно от двете, следва или да направи отбив от цената, или да развалите сделката и вие да върнете стоката, а той да ви възстанови парите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *