Климатичните промени и геополитическата обстановка напоследък са причини за отмяна на полети. Какво да правим и какви са правата ни като пътници в такива случаи? Европейският потребителски център (ЕПЦ) може да съдейства както с ценна информация, така и с прилагане на разпоредбите по отношение на правилата в рамките на ЕС. Ето какви са те:
Общи положения
Правилата важат за всички авиокомпании от или извън ЕС, но ЕПЦ може да ви съдейства, само ако компанията е регистрирана в ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство или ако полетът от страна извън ЕС се изпълнява от компания, със седалище в ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство.
Основни права на пътниците при отменен полет
При отменен полет авиокомпанията е длъжна да ви предложи избор между:
Отказ от пътуване и връщане на сумите по неизползвания самолетен билет
Премаршрутиране с друг полет, за да достигнете до крайната точка на пътуването
Обратен полет до първоначалния пункт на излитане, при първа възможност
Грижа при премаршрутиране
Авиокомпанията е задължена да ви осигури грижа за времето, докато изчаквате заместващия полет на летището.
Храна и напитки
Настаняване в хотел, ако се налага престой повече от една нощ
Транспорт от летището до мястото за настаняване и обратно
Две безплатни телефонни обаждания
В случай, че авиопревозвачът не ви осигури тези услуги, то може да се наложи да си ги платите сами, но разходите трябва да са в разумни граници. При такава хипотеза е добре да пазите всички касови бележки и други документи, за да може след това да отправите претенция за възстановяване на разходите.
Какво обезщетение мога да получа при отменен полет
Размерът на обезщетението при отменен полет зависи от това, кога сте били информирани за отмяната, както и от дължината на полета.
Нямате право на обезщетение в следните случаи:
Отмяната е заради извънредни обстоятелства, които са извън контрола на авиокомпанията и не са могли бъдат избегнати, дори и да са взети всички необходими мерки, като например: лошо време, политическа нестабилност, рискове, свързани със сигурността на пътниците, или сте били информирани за отмяната минимум 14 дни преди началната дата на излитане, или предложен ви е друг полет, с часове на излитане и кацане, близки до първоначалните.
Как да подадете жалба?
Ако имате спор с авиокомпания от друга страна в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, то първо трябва да подадете оплакване към превозвача. Той има срок от 6 до 8 седмици, за да ви отговори.
Ако полетът ви е част от пакетна почивка, то тогава първо се свържете с вашия туроператор.
В случай че не сте доволни от отговора на превозвача, то може да подадете жалба към мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net. Те ще се свържат с авиокомпанията и ще се опитат чрез преговори да намерят доброволно решение на проблема.
За да помогнете на ЕЦБ при работата върху вашата жалба, е необходимо да приложите всички необходими документи – копие от билети, касови бележки, писмена кореспонденция с авиокомпанията.
Мрежата от Европейски потребителски спорове се стреми към разрешаване на жалбите в срок от 70 дни от представяне на всички документи и приемане на случая.