Какви са правата ни при закъснение на полет?

Пътниците, които не са се явили на летището за качване на борда за полет, който се очаква да излети с голямо закъснение, или които са купили билет за алтернативен полет и са кацнали по-малко от три часа по-късно спрямо първоначалния си план, нямат право на фиксирана компенсация. Причината е, че при такива обстоятелства не може да се установи щета, равносилна на загуба на време, която трябва да се компенсира. Това става ясно от Решение на съда на ЕС в Люксембург.

Делото се отнася до два полета от Дюселдорф, Германия, до Палма де Майорка, Испания. Тези полети се очаквало да бъдат забавени с повече от три часа. Поради това двама пътници, които трябва да летят с тях, са притеснени, че ще пропуснат важна среща и променят плановете си.

Единият от пътниците решава, че няма да лети. Реално обаче полетът му пристига в крайната си дестинация със закъснение от 3 часа и 32 минути.

Другият си резервира алтернативен полет за Палма де Майорка. Като резултат пристигна със закъснение по-малко от три часа в сравнение с първия планиран полет.

И двамата завеждат иск за обезщетение съгласно Регламент 261 за правата на пътниците във въздушния транспорт при закъснение на полет от три часа или повече. Германският съд отправя преюдициално питане към Съда в Люксембург дали в упоменатите случаи двамата пътуващи имат право на компенсация.

Според Съда на ЕС нито една от тези ситуации не дава право на фиксираното обезщетение. Решаващият фактор, който накара Съдът да приеме това решение, е, че пътниците, чийто полети са засегнати от голямо закъснение, като пътниците, чийто полет е отменен, понасят щети под формата на необратима загуба на време, равна или по-голяма от три часа.

Пътникът изобщо не идва на летището

Въпреки това пътуващият, който изобщо не е отишъл на летището, по всяка вероятност не е претърпял такава загуба на време. Освен това, когато даден полет е засегнат от голямо закъснение, намерението е той все пак да бъде изпълнен и съответно трябва да се извърши регистрация. От това следва, че пътниците, чийто полет е засегнат от голямо закъснение, не са освободени от задължението да се явят за чекиране на летището, за разлика от пътници, чийто полет е отменен и за които такова освобождаване е изрично посочено в Регламент 261. В решението обаче се уточнява, че за щетите, причинени поради пропускането на бизнес среща, може да се търси обезщетение по други правила.

Резервиране на алтернативен полет

Какво става, ако пътникът избере да не пътува със закъснелия полет и си купи друг билет? Тогава има ли право на обезщетение? Този нов полет може да пристигне със закъснение по-малко от три часа, спрямо първоначалния план на пътуващия. Съдът на ЕС казва, че в този случай пътникът няма право на обезщетение. Защото и той не е загубил от времето си.

Съдът посочва, че правата на пътниците във въздушния транспорт имат за цел да разрешат „сериозни проблеми и неудобства“ на хората. Но ако някой ограничи закъснението, като резервира друг билет, то тогава не става дума за „сериозно“ неудобство.

Източник: Европейски потребителски център България

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *