Историята на компанията Porsche Holding Salzburg започва от Бохемия, където в Маферсдорф, днес Вратиславице над Нисоу, квартал на Либерец, Чехия, през 1875 г. се ражда Фердинанд Порше – третото дете на Антон Порше и съпругата му Анна. Баща му Антон е майстор-тенекеджия. Родният дом на Порше днес не съществува. Когато е изобретен автомобилът, Фердинанд Порше е на единадесет години. Той проявява особен интерес към електричеството – на 13 години инсталира електрически звънци, а едва 16-годишен снабдява дома на родителите си с електрическо осветление. Антон Порше не одобрявал опитите на сина си с електричество. На него му бил нужен наследник в тенекеджийската фирма. Едва след като младият Фердинанд сам сглобил динамо, което изработвало достатъчно електроенергия за осветяване на дома им, бащата склонил той да посещава вечерните курсове на либерецкия техникум, докато през деня помагал в работилницата на баща си. Фердинанд завършил техникума на 19-годишна възраст.
Изобретателят на електромотора, вграден в главината на колелото
След обучението си като тенекеджия в бащината работилница през 1893 г., следвайки интереса и призванието си в областта на техниката, Фердинанд Порше започва кариерата си в Обединени електрически централи Bela Egger & Co. във Виена. Малко преди началото на века се мести във фабриката на придворния майстор на каляски и автомобили Якоб Лонер. На Парижкото изложение през 1900 г. успява да изуми автомобилния свят с идеята за вградения в главината на колелото електромотор, като представя автомобил, който се задвижва от четирите си колела – първия в света 4х4 автомобил. Конструктивен принцип, който впрочем 70 години по-късно намира приложение в лунохода на НАСА. Фердинанд Порше е изобретателят и на първия хибриден автомобил в света, който съчетава бензиново и електрическо задвижване.
Луизе и Фери – наследниците на Порше
През 1906 г. Фердинанд Порше, който междувременно се жени и става баща на дъщеря (Луизе, *1904 г.), се мести в Austro Daimler във Винер Нойщат, където три години по-късно му се ражда син (Фери, *1909 г.).
Гениалният конструктор
За 17-годишната си дейност в австрийския промишлен гигант, на който е бил и генерален директор, Фердинанд Порше разработва първите мощни лимузини с аеродинамична форма (с каквато – управлявана от самия него – спечелва легендарното състезание Принц Хайнрих), създава камиони и отбранителния хибрид за имперската армия, който може да се движи както по шосе, така и по релси, конструира самолетни двигатели (за което е удостоен със званието „професор на Виенския технически университет“) и след Първата световна война създава първия двуместен спортен автомобил Sascha, която още при първото си участие спечелва състезанието Тарга Флорио.
Зад волана на Austro-Daimler Фердинанд Порше печели най-престижното за времето си състезание Принц Хайнрих (1910 г.)
Така изглежда двуместния спортен автомобил Sascha, който веднага печели първото място на легендарното състезание Тарга Флорио
През 1923 г. Фердинанд Порше става технически директор на Daimler и се мести в Щутгарт, където конструира легендарните модели S, SS и SSK и разработва камиони, самолетни двигатели и др. След като договорът му изтича, се връща в Австрия, където първоначално работи като генерален директор на Steyr. През 1931 г. обаче Порше се отделя и основава самостоятелно конструкторско бюро в Щутгарт. Конструкторско бюро Porsche приема да извършва разработки на всякакви технически уреди – от вятърни генератори и турбини до двигатели и нови концепции за превозните средства на фирмите Wanderer и Zündapp. През 1933 г. за нововъзникналия автомобилостроителен концерн (Audi, Horch, Wanderer и DKW) Фердинанд Порше конструира легендарния състезателен автомобил Auto-Union с 16-цилиндров, централно разположен двигател, чиито конструктивни принципи са заложени в на днешната Формула 1. Един от най-успешните за времето си състезателни автомобили.
Конструкция, създадена от Порше – състезателен автомобил с 16-цилиндров, централно разположен двигател, конструиран от австрийски технически екип.
Раждането на Volkswagen
Най-голяма слава обаче му носи дизайнът на Volkswagen. На 22 юни 1934 г. Фердинанд Порше получава от Съюза на германската автомобилна индустрия (RDA) поръчка за разработката на Volkswagen, върху чиято основа се гради бъдещият успех на компанията Porsche. Техническият екип на Порше изготвя първите прототипи още в гаража на собствената му вила в Щутгарт. Ръководител на ходовите тестове става синът му Фери, като същинските изпитвания на пътя започват едва през 1936 г. под контрола на RDA.
Върху чертожните дъски на конструкторското бюро се ражда най-използваният автомобил в света – Volkswagen Kaffer
Volkswagen конструира военни автомобили
През 1937 г. Фердинанд Порше е назначен от германското правителство в дружеството за подготовката на Volkswagen като директор на техническата част и планирането. На 26 май 1938 г. са поставени основите на завода Volkswagen и автомобилът Volkswagen взема името „KdF-Wagen“. С избухването на Втората световна война обаче производството се военизира: вместо „автомобили за народа“ от производствената линия слизат военни автомобили, като вседеходи и амфибии. На чертожните дъски в конструкторското бюро се създават танкове вместо състезателни автомобили.
Продължението
По време на Втората световна война бюро „Porsche“ създава всъдеходи и амфибии на базата на „Бръмбара“, тежкия танк „Кралски тигър“, самоходното оръдие „Фердинанд“ и 190-тонния свръхтежък танк Maus.
В края на 1943 г., при въздушните атаки на съюзниците, е унищожен целият архив на бюрото. На следващата година, заедно с останалите от разработките му документи, Порше се премества в австрийското градче Гмюнд, в сградата на местното лесничейство. Именно тук Фердинанд Порше и неговия 36-годишен син и сътрудник Фери Порше (Ferdinand „Ferry“ Anton Ernst Porsche), посрещат края на войната.
През декември 1945 г. бащата и синът са арестувани по дело, повдигнато от френското правосъдно министерство. Фердинанд Порше прекарва почти 20 месеца в затвора, докато синът му е освободен през март 1946 г. Чак на 1 април 1947 г. са снети обвиненията срещу семейството. Останала е обаче мярка „подписка“ и забрана да напускат територията на Франция още една година.
Тези обстоятелства сериозно увреждат здравето на Порше, като той решава да напусне поста в конструкторското бюро и се ограничава само до консултации с Фери и заместниците му.
След освобождението на Австрия правителството налага запор на всички германски активи и имущество, в това число и капитала на бюро „Porsche“. Налага се спешно да се търси кредитиране. Решение да спонсорират компанията взимат двама швейцарски бизнесмени – Бланк и фон Ценгер, притежатели на рекламна компания.
Връщането на бюрото в Германия става през 1949 – 1950 г., като за седалище на фирмата отново е избран районът на Щутгарт. Фердинанд Порше не се радва дълго на завръщането си в Германия. Той умира на 30 януари 1951 година от инсулт.
Синът му Фери Порше поема изцяло управлението и развитието на семейната фирма, превръщайки бюрото Porsche на неговия баща в компания по производство на автомобили. Компанията Porsche и до днес продължава да произвежда световно известни състезателни автомобили, в това число модела Porsche 911 от 1963 г.
Източници на информация:
www.porschebulgaria.bg
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B5%D1%80%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%B4_%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%88%D0%B5