Цените на виното се покачват в целия свят. Тази тенденция е особено забележима в САЩ, където любителите на тази напитка са принудени през последните месеци да плащат все повече дори за вино местно производство.
Какво се случва на най-големия пазар на вино в света? Този въпрос си задават не само потребителите и експертите, но и самите представители на лозаро-винарския сектор зад Океана.
В САЩ пият все по-скъпо вино
Световният пазар на вино нараства и приходите, които реализират участниците на него се очаква да се увеличат от 169,1 милиарда долара през 2022 г. до 215,6 млрд. долара през 2028 г.
САЩ са световен лидер на този пазар по отношение на приходите, които през 2022 г. възлизат на 52,7 милиарда долара. На второ място е китайският пазар (около 25,8 млрд. долара), следван от френския (24,1 млрд. долара), посочва statista.com.
„Напоследък се наблюдава безпрецедентно покачване на цените (на виното в САЩ – бел. ред.)“, посочва Андрю Адамс, редактор към специализирания онлайн портал за данни и анализи „Уайн бизнес аналитикс“ (Wine Business Analytics).
Инфлацията със сигурност играе роля при поскъпването на виното, но на фона на масовото повишаване на цените на стоки и услуги експертите от лозаро-винарския сектор посочват и други фактори за повишаването на цените отвъд Океана. Сред тях са нестабилната икономическа среда в световен мащаб, ограничителните механизми при ценообразуването на алкохолните напитки в САЩ и екстремните климатични условия.
Суровини и предпочитания на потребителите
Наред с производителите от различи сектори на икономиката в САЩ и винопроизводителите – особено по-малките винарни, се сблъскват с проблеми със снабдителните вериги след края на пандемията от коронавирус.
Например избите в САЩ разчитат на производителите на стъклени бутилки в Европа, за да бутилират виното, което произвеждат.
Компаниите за стъклени изделия на Стария континент обаче са принудени да вдигнат цените заради поскъпването през 2022 г. и през част от 2023 г. на природния газ, ключов компонент при производството на стъкло. На този фон цената, на която винарните в САЩ купуват бутилките, се е повишила с около 20 на сто през миналата година, нещо което е оскъпило продукцията на местните винопроизводители.
Експертът Андрю Адамс отбелязва, че са нараснали и цените на други материали, използвани при бутилирането на вино.
„Скочиха цените на корковите тапи, на капсулите за бутилките, на етикетите. Всичко поскъпва твърде драстично“, посочва Адамс.
„Често винопроизводителите са принудени да бутилират бързо виното, което ги принуждава да се съгласят с цените, които им предлагат доставчиците на бутилки и други материали, без много да се двоумят“, споделя Шалини Секхар, която притежава винарната „Отавино уайнс“ (Ottavino Wines) в щата Калифорния.
„За да можете да предложите вашето вино на потребителите, трябва да платите каквото е необходимо“, посочва Шалини.
На този фон предприемачи отбелязват, че са се повишили и разходите им за труд, тъй като са скочили възнагражденията на гроздоберачите, както и на другите работници и служители във винения сектор.
„През последните между 5 и 10 години главоломно скочиха и цените, на които собствениците на лозя продават гроздето си“, обяснява Камерън Хюз от калифорнийската изба „Камерън Хюз уайн“ (Cameron Hughes Wine), специализирана в производството на бутикови вина.
Винопроизводителите прехвърлят голяма част от тези допълнителни разходи върху клиентите си, които купуват бутилки с вино в магазините или си ги поръчват в ресторантите и другите заведения.
Нискоалкохолната напитка започва да поскъпва съществено в САЩ по време на пандемията от коронавирус. Тогава редица винарни компенсират нарастващите си разходи, повишавайки цените. Това не води до спад на търсенето, тъй като продажбите на алкохол се повишават по време на пандемията на фона на ограниченията, целящи да бъде ограничено разпространението на коронавируса.
Ресторантите и другите заведения бяха периодично затваряни и много хора бяха принудени да стоят изолирани в домовете си, което доведе до увеличаване на консумацията на алкохол, посочва Би Би Си.
С утихването на пандемията намалява и търсенето на вино и на други алкохолни напитки, но потребителите са свикнали на по-високите цени и продължават да ги плащат. Заради това на винопроизводителите не им се налага да предлагат по-евтино своята продукция.
Освен това при продажбите на вино съществува един фактор, който не е характерен за редица други сектори. Потребителите често предполагат, че по-ниската цена на виното е знак, че и качеството му е по-лошо. Всъщност това не винаги е така, но на този предразсъдък робуват немалко любители на виното. Заради това дори и да могат да си позволят да намалят цените, редица винопроизводители не го правят, посочват експерти.
Търговците на едро диктуват условията на пазара в САЩ
В алкохолна индустрия в САЩ съществува „тристепенна“ система за дистрибуция, която оказва значително влияние и върху цените на виното. Тази система се контролира от правителството на САЩ.
Винарните, пивоварите, производителите на спиртни напитки и вносителите на алкохол са длъжни да продават продукцията си само на търговци на едро и на големи дистрибутори. След това тези посредници я пласират сред търговците на дребно. Сред тях са веригите от супермаркети, по-малките магазини за хранителни стоки, специализираните търговски обекти за продажба на алкохол, ресторантите и другите заведения. Те от своя страна продават алкохолните напитки на крайните клиенти.
Голяма част от пазара на вино в САЩ се контролира от няколко големи дистрибуторски компании, които имат огромно влияние върху производителите и търговците на вино.
Тъй като избите зависят от тези търговци на едро, за да продадат продукцията си, те често са зависими от тях и при ценообразуването на своята продукция.
„След като веднъж сте започнали да работите (с дадена голяма компания – бел. ред.), ще искате да запазите това положение“, посочва Шалини Секхар от винарната „Отавино уайнс“.
„И когато ви натиснат за цената, най-вероятно ще се съгласите“, отбелязва Секхар.
Тъй като търговците на едро диктуват цените, за винарните е по-изгодно да се съсредоточат върху производството и продажбата на вина от средния и високия ценови клас, за да възстановят разходите си. Клиентите, които са свикнали да пият по-качествени вина по принцип са по-малко чувствителни към цената и е по-малко вероятно да се откажат от тях, ако те поскъпнат, посочва Би Би Си.
От БТА