Преговарящи от Европейския парламент и страните членки на ЕС се споразумяха за нови пределни стойности за емисиите от автомобили, автобуси и други превозни средства, наречени „Стандарти Евро 7“, предаде ДПА, цитирана от БТА.
С новите правила за първи път се въвеждат и ограничения за износването на спирачките и гумите.
Преразглеждането на съществуващите ограничения се основава на предложение на Европейската комисия за намаляване на отделяните от превозните средства вещества, които са вредни за околната среда и здравето. Договорените нови лимити обаче са по-малко амбициозни от първоначалното предложение на Комисията.
За първи път „евростандартите“ на ЕС за емисиите от превозни средства ще обхващат не само отработените газове, като азотните оксиди, но и други замърсители, като например ултрафините частици, които се причиняват от износването на гумите или спирачките. Това означава, че за електрическите превозни средства и тези с водородно задвижване, също ще се прилагат стандартите Евро 7.
Страните членки от ЕС и Европейският парламент все още не са одобрили споразумението официално, но това се счита само за формалност, отбелязва ДПА.
Какво представляват евростандартите за емисии?
Евростандартите бяха установени през 1992 г., за да ограничат нивото на емисиите на отработени газове, които може да произведе едно бензиново или дизелово превозно средство, като по този начин се намали въздействието му върху околната среда, припомня СБА. Това се прави преди автомобилът да бъде „типово одобрен“, което е тест, който гарантира, че автомобилът е безопасен за пътя, включително чрез проверка на светлини, чистачки, клаксон и др.
Евро 7 ще бъде пуснат през 2025 г., но какво означава това и как ни засяга?
Последният стандарт за отработени газове за моторни средства Евро 7 ще бъде въведен от 1 юли 2025 г. и ще е най-строгият стандарт досега. Това означава още, че Евро 7 ще вземе най-ниските ограничения, наблюдавани в предишното Евро 6, и ще ги приложи във всички нови бензинови и дизелови автомобили. Всички нови автомобили, продавани от 2025 г., ще трябва да отделят не повече от 60 милиграма азотни оксиди, за да отговарят на изискванията. А някои промени ще засегнат дори и новите електрически автомобили и хибридите.
Повече за промените с Евро 7
Максимални ограничения на емисиите от спирачки и гуми – Евро 7 въвежда ограничение за емисиите от спирачките и гумите, което ще ограничи количеството спирачен прах и частици от гумите, отделяни от всички нови автомобили.
Батериите за електрически превозни средства ще бъдат оценявани за дълготрайност – електрическите автомобили и хибридите ще бъдат оценявани и тествани, за да се види как се променят с течение на времето по отношение на общия капацитет, когато изминават повече километри по пътя.
По-строгите предпроизводствени тестове ще бъдат засилени – в сегашния си вид новите превозни средства се изтласкват до пределите на възможностите си, преди продуктът да може да бъде закупен и въведен в употреба от клиентите, но стандартите Евро 7 са предназначени да ги направят по-безопасни при повече различни условия. Това ново тестване означава, че емисиите ще бъдат внимателно измерени при по-кратки пътувания и при по-високи температури.
Колко дълго ще бъде в сила Евро 7?
Подобно на повечето други Евро стандарти за емисии може да очакваме Евро 7 да бъде в сила между 5 и 7 години.