Дългоочакваната информационна система „Единна входна точка“ (ЕВТ), която може да улесни бизнеса в България, ще е факт до две години. Датата, която се ангажира председателят на НСИ доц. д-р Атанас Атанасов, е 1 януари 2026 г. Заявката бе направена по време на заседание на Консултативния съвет към НСИ с участието на големите работодателски организации – БСК, КРИБ, АИКБ, БТПП и ССБ.
Единната входна точка ще регистрира всички електронни плащания, свързани с предоставяне на електронни административни услуги, ще създава електронни платежни документи и ще осигурява възможност за плащането им по избран от потребителите начин. Целта е да се автоматизира процесът по уведомяване на администрацията за тези плащания, като с това значително ще да се намали времето за предоставянето на всяка услуга и да се избегнат човешки грешки.
Въвеждането на единната входна точка между НСИ, НАП и Агенцията по вписванията (Търговски регистър и Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел) за приемане на годишните финансови отчети е записано в Програмата за управление правителството за периода от юни 2023 г. до декември 2024 г. В изпълнение на тази цел беше създадена Междуведомствена работна група с представители на Министерския съвет, НСИ, Министерството на електронното управление, Министерството на правосъдието, Министерството на финансите, Националната агенция по приходите, Агенцията по вписванията и др. В рамките на заседанието на Консултативния съвет представители на различните институции и на бизнеса дискутираха в НСИ различните аспекти по въвеждането на системата – от електронната идентификация, броя на необходимите документи и техническите изисквания за сигурността на системата до сроковете за подаването на финансовите отчети от страна на фирмите.
„След две години е оптималният срок, в който системата да бъде тествана и да започне да приема отчети“, заяви доц. Атанасов
Представителите на бизнеса предложиха да се обсъдят въпросите, свързани с броя на документите, необходими за подаването на отчетите и предложиха тяхното редуциране. Предстои да се обсъжда и въпросът с електронната идентификация на входа на системата, тъй като това е чувствителна информация за бизнеса и трябва да е сигурно, че лицето има представителна власт или е упълномощено да го прави. Другият дискусионен въпрос е дали ще има преходен период, в който фирмите ще могат да подават отчетите си.