Брюксел, Апостол Апостолов*, специално за REALNO.BG
Туристическата служба на Париж очаква около 16 милиона души да посетят френската столица и региона около нея във връзка с Олимпийските и Параолимпийските игри, пише „Ройтерс“. Това е световен имидж, но и надежда за властите в страната за сериозен тласък на френската икономика.
Тройни цени
Хотелите в Париж са утроили цените за настаняване, според проучване на потребителска организация. Нощувката в дена на откриването на 26 юли надминавала 1000 евро, според изследване в края на декември сред 80 тризвездни и четиризвездни хотела. Само две седмици по-рано средната цена на нощувката е тройно по-ниска в размер на 317 евро. Освен това 50% от хотелите съобщават, че вече са напълно резервирани за тази нощ, а 30% от местата изискват резервиране на минимум две нощи.
Ако за бизнеса, държавата и спорта Олимпиадата е имидж, то за обикновения французин тя е нарушаване на ежедневието и хаос в града. И не на последно място – няма да доведе до висок приход в хазната, каквито са първоначалните прогнози.
„Очакваните ползи не са толкова сигурни“, отбелязва Euronews Business по отношение на въпроса дали 4-годишната подготовка ще бъде „здравословна финансова инвестиция‘ за Париж и Франция като цяло.
Нови работни места или повече работа за същите пари
За Мартин Мюлер, професор по география и устойчивост в университета в Лозана , игрите „са финансова яма“ за правителствата, която запълват с години след провеждането. Това е така, защото домакините харчели много пари за специализирана инфраструктура, която е с ограничена употреба след събитието и практически трудно може да си „избие“ инвестицията. Като пример той посочва продължаващата поддръжка на инфраструктурата от Зимните олимпийски игри в Сочи през 2014 г., която е в тежест на бюджета на Русия от над 900 милиона евро годишно.
Организационният комитет на Париж 2024 твърди, че събитието ще бъде „лост за стимулиране на активността и заетостта, благодарение на мобилизираните над 181 000 работни места.
„Лост“ за едни, но не и за други. Заплатите на служителите в хотелите и камериерките ще си останат същите за сметка на натоварването, казват Робърт Бааде и Виктор Матисън в свое проучване Going for the Gold: The Economics of the Olympics още през 2016 г.
Част от хотелите, ресторантите, агенциите за коли под наем, авиокомпаниите и други фирми за услуги и транспорт, са с международна собственост и това увеличение на корпоративните печалби няма да остане в града-домакин, обясняват авторите на изследването.
Брюксел се подготвя да „открадне“ част от туристите
За организацията на игрите ще се разчита на 45 000 доброволци, които, разбира се, не получават заплащане, а безплатно посещение на някои от състезанията. Тази огромна маса от работна сила трябва да бъде настанена в Париж или предградията. С оглед на запълнения капацитет на хотелите това дава още едно основание на съседен Брюксел доволно да потрива ръце и да чака икономическа изгода от съседите. Страната е на два часа път, а от местната хотелиерска асоциация заявяват, че все още е рано да се каже колко души ще предпочетат да отседнат в белгийската столица, вместо в отдалечените френски предградия.
Близко и по-евтино
Според Ив Фонк от асоциацията, около Великден ще има повече яснота, но и към този момент запитванията дават оптимистични очаквания. Тя посочва като пример, че пътуването с железопътната компания „Евростар“ между двете столици е обикновено по-бързо отколкото с влак от Париж до околностите на града.
Туристическият уебсайт visit.brussels също не пропуска възможността да отбележи близостта на белгийската столица до Париж. За привличане на клиенти стартира имиджова кампания за популяризиране на Брюксел като екстра дестинация за хората, които се отправят към Париж, казва в телевизионно интервю Йерун Ропе.
Управата на мегаполиса е сключила медиен договор със списание „Метрополитън“, което ще се предлага във влаковете „Евростар“ и ще разказва за туристическите възможности на европейската столица. Или както казваме ние българите – ден година храни и този шанс не се пропуска.
„Игрите могат да осигурят допълнителен тласък на туризма ни. Защо да не се възползваме?“, пита риторично Ропе.
*Апостол Апостолов е икономически журналист, който живее в Брюксел от 2020 г. С интерес следи теми в енергетиката, „зелената“ енергия, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите, както и политиките в района на Бенелюкс – западноевропейския икономически съюз, включващ Белгия, Нидерландия и Люксембург.