Анализ на инвеститора Михаил Стоянов, собственик на Investo.bg
Ако таралежът знае едно нещо изключително добре, а лисицата знае много неща по малко, ти кое животно би избрал?
Описаната дилема е свързана с един от менталните модели, които се използват във всяка комплексна човешка дейност – специализация от висок порядък.
Инвестирането категорично попада в тази категория. Фундаменталният анализ е част от първия етап на инвестиционния процес. Неговата полезност зависи от това доколко познаваме принципите, стоящи зад него.
Не става въпрос за бизнес параметрите, а за менталните модели, които използваме за анализ на въпросните параметри. Днешната публикация е точно на тази тема – ментални модели за фундаментални анализатори.
Анализирай като разузнавач, изчислявай като инженер
Финансовите пазари са цяла една вселена. Те предлагат всичко и за всеки. От екзотични деривати до взаимни фондове.
Начините на вземане на решение също варират – от тотална липса на анализ, през фундаментален и макро до езотерични quant analytics. Общото между всички работещи подходи е, че следват процес от три стъпки: анализ, оценка и управление на риска.
Винаги в този ред. High frequency софтуера анализира за части от секундата пазарната структура, определя размера на риска и заема мигновена позиция.
На другата крайност имаме същите стъпки – deep value инвеститора анализира задълбочено компанията, изчислява нейната стойност и определя рисковите параметри на сделката.
Днес ще разгледам първия етап от инвестиционния процес – анализа, през призмата на фундамента.
Един от най-добрите начини да разберем нещо е да го сравним със себеподобните му. Има три популярни аналитични подхода и всеки от тях дава отговор на различни въпроси:
Кога – Технически анализ – анализира движението на цената, за целта използва графики. Най-добър е за прецизиране на момента на покупки и продажби. Не дава информация за причините зад движенията, нито може да анализира и оцени една компания.
Защо – Макро икономически анализ – анализира трите големи фактора, които движат световната икономика – кредитен пазар, стоков пазар и валутен пазар. Използва БВП, инфлация, безработица, лихви и т.н. като входящи данни. Дава причините зад дългосрочните трендове, продължаващи над 6 месеца. Не става за тайминг, нито за анализ и оценка на компания.
Колко – Фундаментален анализ – оценява колко струва един бизнес и защо си струва инвестицията в него. Неговите показатели мерят здравето на компанията, качеството на нейните лидери и потенциалът ѝ за растеж. Не е подходящ за тайминг и не казва защо пазарите и икономиката ще се движат в определена посока.
Ясно се вижда, че всеки отделен анализ отговаря на един от трите въпроса: Кога, Защо или Колко? Фундаменталният Анализ (ФА) работи в две насоки: да опише бизнеса и да го оцени – качествено и количествено.
В следващите редове няма да дъвча изтъркани метрики като price to book (PB) и price to earnings (PE). Те имат почти нулева аналитична стойност, защото мнозинството гледа основно тях. Винаги, когато се сетя за тях на ум ми идва следната мисъл:
Когато всички знаят нещо, неговата информационна стойност клони към нула.
PB и PE се използват за всякакви сектори и индустрии без да се отчита тяхната специфика. Те са инструменти, чието прилагане трябва да следва основни принципи. Пренебрегването на последните води до сляпо и реактивно използване на въпросните съотношения.
В публикацията днес вместо (без)полезни съотношения, ще разгледаме работещи ментални модели. Ще ги опиша в отделни точки без да следвам определени критерии.
Голяма част от принципите, които ще представя, са приложими и при другите аналитични подходи, а дори и извън света на инвестициите. Те са полезни във всяка ситуация, в която се работи с разнопосочна по качество и количество информация.
11 ментални модела за фундаментални анализатори и не само
Повечето от описаните принципи произлизат от привидно несъвместими области на човешкото познание – инженерство, разузнаване, психология.
Всъщност това ги прави толкова мощни. Ние като инвеститори трябва да сме умели в сметките като проектанти, ефективно да боравим с информация като анализатори от ЦРУ и не на последно място – да познаваме и владеем себе си.
Цена срещу стойност
Цената е това, което плащаме, а стойността това, което получаваме. Важи в магазина, когато купуваме краставици и при инвестициите, когато придобиваме активи с цел извличане на печалба.
Например ако средната пазарна цена на определено жилище е 100 000 евро, но по една или друга причина го купим за 50 000 евро, то цената му е 50 000 евро, а стойността му е 100 000 евро. Което ще рече, че за всяко получено евро плащаме 0,5 евро. Това ни води до следващия принцип.
Запас на якост
При проектиране на мост за преминаване на машини, тежащи до 5 тона, реално се залага товароносимостта на моста да бъде 15 тона. Тези 10 тона екстра се наричат запаса на якост или margin of safety в инвестициите.
В горния пример имаме 50% (50 000 евро) margin of safety, защото сме платили 50 000 евро за нещо, оценено от пазара на 100 000 евро. Тези 50% са буфер, който ще ни осигури спокойствие в неочаквани ситуации, каквито на пазарите и в живота не липсват.
ЦЕЛИЯТ АНАЛИЗ МОЖЕ ДА ПРОЧЕТЕТЕ ТУК